tisdag 8 april 2014

När kreativiteten får fäste och slår rot

Ibland blir det inte som man tänkt sig - men väldigt väldigt bra ändå!
Eller som idag - ännu bättre än jag vågat drömma om!

Med en laddad kasse, proppfull av bra-att-ha-saker inför eftermiddagens dramaövningar, landade jag i kyrkan.
Taggad som bara den samlade jag ihop alla teatersugna barn och insåg att det var bortfall med nästan hälften av 'mina' barn.

Sen kom jag bara halvvägs in i min presentation av dagens övning.
Någonstans i min berättelse av hur det troligtvis sett ut i Sverige före Ansgars tid - och långt innan jag hunnit fram till historiens brännpunkt; vad trodde, tänkte och kände människorna (förmodligen) innan asatron hade spridit sig, fastnade vi i cirkelspår kring Dackefejden, när Skåne/Blekinge/Halland blev svenskt och inte danskt, andra historiskt viktiga händelser, sagor och mytologier i stort.

Nästan rätt men inte riktigt dit jag hade haft för avsikt att komma.
Attans så skoj det blev sen!

Eftersom vi fastnade i mytologiska djur, återberättade jag en saga om Loch Ness-odjuret jag en gång läst högt för de små-vilda-glada.
Vips var kreativiteten i full gång i gruppen.
Självklart skulle vi skriva en egen pjäs om ett sjöodjur.

Från den utgångspunkten, landade vi så småningom i uppritade tankekartor, kostymsnack, rollkaraktärer och en helt fantastisk historia som egentligen är långt mer andlig än vad teaterbarnen själva förstår.
Deras historia, märk väl!

Nu ska ett användbart manus skrivas, några kostymer sys och pjäsen repeteras in - sen ska vi slå världen med häpnad!

Vad jag själv hade planerat?
Tja, lite besjälning av ting, lite gestaltningsövningar och en hel del sinnesstämningsövande samt diverse lita-på-varandra-samarbets-övningar, med andra ord inget ovanligt för en barndramaledare som gärna uppmuntrar kreativ fantasi och magiskt tänkande!
Ännu roligare då att gruppen redan förstått det - och uppenbarligen kan applicera det på ett eget framarbetat -och synnerligen samarbetat - påbörjat manus!

Fast det där sjöodjuret som triggade hela historien, det föll bort ur pjäsen och ersattes av ett troll!


2 kommentarer:

Ezter sa...

Ibland blir det verkligen inte som man tänkt sig :) Men roligt när det blir bättre istället för sämre :) Det låter som ni har väldigt roligt iallafall!

Fru Venus sa...

Jag blir så imponerad av din energifantasi :-)