tisdag 25 juni 2013

Och lite till då...

Att 'dricka någon under bordet' - det vet jag vad det är.
Att sänka någon på annat sätt, under bordet, är jag inte riktigt lika familjär med.
Det skulle vara den gången storsonen, då tre år gammal, självmant kröp in under matbordet på tjocka-mattan och somnade under pågående middagsbjudning!?

Just nu ter sig just platsen under vårt matbord ytterst lockande för en trött sommarlovsledigabarn- och valpbebismamma i alla fall.
Gunnar the valp snusar, smågnyr och sprätter till så sött när han sover.
Dessutom borde jag verkligen passa på när sömntåget dundrar förbi och hoppa på det i farten, natten kommer ändå bli upphackad sömnmässigt om jag ska slippa gå på blöta-fläckar-och-läskiga-högar-jakt imorgon bitti.

Suss gott, alla två- och fyrbeningar!

3 kommentarer:

Ebba Range sa...

Nu är jag inte så insatt ... hann aldrig med at förelå att du skullle skaffa en Korthårig Collie - den optimala hunden (sådana som hag har o har haft: :)

Men det bästa (jag har haft 5 valpar att komma underfund med) - så mitt allra bästa råd är (med tanke på att valpen söker sig under bordet) - är att han behöver en egen bur eller ett slutet kompostgaller-område. Glöm det här med att man som människa upplever det som om hunden är "inburad" - för det är just det som gör hunden trygg ("typ en egen kupé").
Om han har en egen kupé så gör han inte ifrån sig där - alltså inte heller på natten - han kommer att se det som sin egen lya och där gör man inte ifrån sig om man är hund.
Jag har som sagt haft flera valpar och ingen har stört mig tidigt på natten/morgonen efter att de har fårr en EGEN bur ... vi har sovit minst 8 timmar pga buren/området. Men du kanske inte får sova så länge pga alla barnen etc.
Men valpen kommer att sova i alla fall om han får ett eget "område" där han också kan få vara ifred - valpar behöver sova lika mkt som en nyfödd bebis. Lycka till!

Ebba Range sa...

Ursäkta alla stavfel - har inte en aning om hur de kom till!

Mångmamma sa...

Tack Ebba!
Kanske värt att testa!?
Å andra sidan gör det mig inte så värst mycket att få sömnen upphackad - jag är relativt luttrad på den fronten.
Min förhoppning är att bebisGunnar ska vara rumsren inom en eller två månader och då är det ok att låta honom 'härja' lite på nätterna de första dagarna!
Och en collie är söt men för liten för min smak!
Min drömhund har alltid varit en ren Newfoundland men näst bäst i rang/tanke är just denna kombination - Bernersennen/golden/labbe.
Jag får ju det bästa med retriver, parat med de lugna och fina Sennen/molosserhundarna.
Tror/inbillar jag mig i alla fall!