tisdag 25 juni 2013

Lite mera vovvetjat

Det tar på krafterna att ha blivit med bebis igen.
Det här med att vara på pass, vara vaksam, blixtsnabbt tolka signaler rätt så att små kissnödiga hundar kan lyftas nerför yttertrappan i tid och samtidigt sakta och försiktigt få lille Gunnar att lystra till sitt namn.

Allrahelst som övriga livet inte står ett dugg på vänt, bara för att jag har blivit 'mamma' igen.

Fyra sommorlovslediga huliganer i hemmet, en storson som sommarjobbar på orten och just denna vecka kamperar i annexet nattetid, bilbesiktningstider, storkaffekok åt konfererande fabriksarbetare, badgäster, barnvaktningsuppdrag - tja, min kalender ser ungefär ut som vanligt.
Plus då en liten skvättande hanvalp som inte gillar att vara ensam på nedervåningen, trivs desto bättre med att krypa in under yttertrappan, är rädd för sin spegelbild i ugnsluckan och tror att Stenkrossaren är en något större hundkompis.

Just det sista är rätt sött.
När minsta lillebror på två ben kryper runt på alla fyra i gräset, attackerar Gunnar hans tröja och full kalabalik utbryter.
Lillebror hojtar; släpp!
Majblomman skyndar till undsättning och börjar dra i valpen ihärdigt gastandes; loss! och Gunnar själv snurrar runt sin egen axel för att kunna behålla 'skatten', aka tröjan, i ett stadigt grepp.

Just där och då blev jag varse vilken fin tik som uppfostrat honom under de första veckorna i livet - med ett stadigt och bestämt tag över nacken och ett lika bestämt samt dovt: loss! fick jag trasselsudden att släppa sitt grepp, samtidigt som han snurrade runt på rygg och blottade strupen.

Jag tänker vidmakthålla att det är precis lika mycket sunt förnuft och förutseende tänkande som behövs vid fostran av små svansviftare som när det gäller stadigt växande tvåbeningar.

Vi får väl se om jag har rätt om några månader?

3 kommentarer:

mångpappa sa...

Tur du slipper amma iallafall! Han har ganska schyssta pliggar ;)

Ezter sa...

Så är det ju, sunt förnuft gäller även där!

Cicki sa...

Jag har alltid hävdat att fostra barn och hundar är ungefär samma sak....:-)