söndag 8 maj 2011

Mental vila

Jag har varit på rymmen idag, kanske inte fysiskt men dock psykiskt.
Visst har två- och fyrbeningar blivit utfodrade i omgångar, tvätt och disk rasslat runt och till och med en handlingstur till byn har förekommit men mestadels har jag befunnits sittande på en lämplig plats i halvsol med en bok i handen och ett lamm vid fötterna.

Stackars far-är-rar har fått slita för brödfödan däremot, mängder med granbarkborreangripna träd har fällts och barkats, innan de forslats hem till gårdsplanen.

De små-vilda-glada har lekt som stollar i olika konstellationer i mer eller mindre vilda leker, mer eller mindre påklädda.

En enorm fördel med soligt och varmt väder är att jag slipper tjata som en gnu om att de ska städa sina rum före nattning, det finns inget att städa undan!
Utevistelsen påbörjas gärna redan före frukost och avslutas först när jag hotar med ond bråd död om de inte genast kommer in och tvättar sig så jag kan kontrollera dagens skörd av skitiga fötter, stickor i fingrarna och nya blessyrer.

Eftersom det gärna samlas en knippa udda individer hos oss, är jag inte direkt förvånad av att ha en ensam Canadagås som sprätter runt ute på gärdet sedan några dagar tillbaka.
Ser lite moloken ut bara, ensam som hen är.
Vildsvinen hörde jag ikväll också, när Ulf-Artur/Ärtan Lambert och jag tog en skogstur för att kolla att hagens grindar var stängda efter Far-är-rars framfart med skogsmaskiner.

Den däringa katten som verkar ha adopterat oss, har varit ytterst social de senaste dagarna.
Gör sitt bästa för att bekanta sig med lammet men det slutar alltid med att hon fräser ilsket när han blir för närgången.
(Ja, jag vet att det är en katta.)

Imorgon är det snabba ryck för att knåpa ihop en förväntad text, efter avstjälpning av småhuliganer på rättan förvaringsplatser.
Och så är det ju måndag!!!

Fast när det är så här bra söndagar, jublar jag inte riktigt lika mycket för måndagarna som brukligt under vinterhalvåret!

Ciao.

3 kommentarer:

Cicki sa...

Så där borde alla barn få växa upp. Samt att Mångmammor får hänga lite halvslött över en bok, då och då.

Lippe sa...

Det är som om allt blir lättare när värmen kommer! Fåglar kan vara underliga, ugglan som satt på mitt tak och hoade och som sedan hördes varje natt tystnade till slut. Antingen tröttnade den på att sitta där och hoa eller också kom den som han hoade efter!! Hoppas att gåsen får sitt den också! Fast egentligen är jag inte så imponerad av Kanadagäss. Skönt att du hunnit slappa lite :)
Kram

Ezter sa...

Sol idag också, så du får kanske slippa städ-tjatet ikväll oxå?