tisdag 24 november 2009

Fondplacerare, oskattade pengar eller volontärarbete?

Efter ett telefonsamtal från en ung, ivrig fondplacerare som ville sälja sina tjänster (bara angående ekonomiska spörsmål), började jag fundera lite kring det här med det orangea kuverten som dimper ner en gång per år.

Slutsumman jag förväntas få som pensionär är så skrattretande låg att jag har svårt att se på vilket sätt denne unge man skulle kunna förvalta dessa pengar så att de skulle räcka till mer än en extra påse bröd i månaden på ålderns höst.

Det var då det slog mig.

Jag är en svartarbetare!

Ser vi krasst på det har jag inte arbetat på snart ett decennium.
Däremot njuter jag vissa personalförmåner som jag dock ej beskattas för.

Fri tillgång till tjänstebil.
Samma gäller för mat och husrum.
För att inte tala om starka drycker och sex. :)

Å andra sidan kanske även det omvända gäller för min man?

Markservicen fixad, inklusive snytande av barn, blingande av hem och däremellan piffande av fru.
(Jag duschar då och då.)

Han kör ju faktiskt med svart arbetskraft (fullt jämförbart med vissa av mina bekantas polska städerskor).
Undrar om han kan göra pigavdrag?

Ett mildare alternativ skulle vara att se det som enbart ideellt arbete, ungefär som volontärarbete i något u-land...

2 kommentarer:

Fisken sa...

Ha, ha! Ja helt allvarligt så är det där faktiskt ett problem!
Inte att ena parten är hemma i sig utan snarare att pensionen blir lidande av det.
I värsta fall om din man skulle gud förbjude dö ung så skulle du ligga risigt till.
Jag och min sambo upptäckte detta i samband med vårt första barn och vi har löst det så att hon jobbar 75% för att greja markservice (för att hon vill det såklart) och jag i min tur betalar en privat pensionsförsäkring á 500:- per månad för att kompensera hennes lägre pension.
På så sätt så är hon kompenserad ÄVEN om jag byter in henne mot 2st 25-åringar när hon fyller 50... ;-P

Mamma Mimmi sa...

Mitt i prick - ha, ha, ha! Skit i det pensionskuvertet förresten - du har ju massor av välartade barn att turnéra runt mellan för en fika och söndagsmiddag på ålderns höst. En liten påminnelse om nässnytning och rumptorkning ska väl få dem att bjuda till. Kram Mimmi