torsdag 24 april 2014

Plebejer och annat löst patrask?

Jag snappade upp något sublimt i en - i all välmening uttalad - kommentar häromdagen.
Den fick mig att fundera en del över människors föreställningsvärld?!

Andemeningen var, att det är bra att få se olika saker av världen, om det så är lyxhotell eller det enklare livet på landet.
Problemet jag har med kommentaren är bara varifrån den kommer - och att just mitt hem skulle vara det 'enklare livet på landet'!

Visserligen äts det inte färsk hummer och dricks champagne mer än några få gånger per år i vårt hus men jag vet inte om just enkelt är rätt definiering på vårt hem och liv?
Stampat jordgolv lämnade vi för länge sen när vi kravlade bort från hyresgästträskets grovsoprum i ett bättre beställt område i Stockholmsförorten Bromma till egenägt hem på friköpt mark.


Med vår närmaste omgivnings mått mätt, lever vi nog relativt gott!
Om inte annat stort?

Egentligen är det mest roande och tankeväckande att vi som människor alltid utgår från vår egen livsstil när vi hyllar eller fördömer andras val.
Nyttigt att tänka på emellanåt, även för mig som flyttat genom landet och gjort en både ekonomisk och social bostadsresa!

1 kommentar:

LyckligaPraliner sa...

Ja verkligen har vi olika uppfattning om livsstil. Vad vi tycker är rätt eller fel. Men jag tycker inte alls om när folk ska göra sitt liv och sina val märkvärdigare och bättre än de är. Jag blir inte imponerad av att någon bor i s.k finare område och har bättre ställt. Materiella prylar och pengar på banken imponerar inte på mig och får mig inte att se upp till dom. Ja nu kom jag väl kanske ur spåret totalt men ändå :)

kram Ann-Louise