måndag 6 maj 2013

Polisärende

För en tid sedan var jag på ett föräldramöte som enbart avhandlade barns internetanvändande.
Efter en intressant föreläsning om upphaussade risker för grooming och de allra senaste statistiskt säkerställda undersökningarna om barn och ungdomars internetanvändning, fick vi föräldrar vädra våra åsikter och farhågor.

Det mest signifikativa var nog hur överens vi föräldrar var om vikten av att lära våra barn ett sansat och vettigt hanterande av sociala medier och grundläggande vett- och etikettsregler.
Det som skrivs bakom en skärm ska lika gärna kunna sägas ansikte mot ansikte.
Kränkande beteende, fula påhopp och elaka kommentarer ska inte vara ok, bara för att någon gömmer sig bakom anonymitet och därigenom tror sig vara osårbar.

Mycket av mobbarproblematiken som dykt upp på nätet är tyvärr densamma som existerar på skolgårdar men med den skillnaden att det verkar vara enklare att häva ur sig vad som helst utan att besinna sig före knapptryckningarna som publicerar eländet i cyberrymden.
Att sudda ut en taskig kommentar på en papperslapp är betydligt enklare än att sanera efter sina utportionerade avtryck i webbens värld.

Av den anledningen har jag idag polisanmält en av de anonyma kommentarerna som förtalade - och namngav -  mina vänner!
Efter en blixtsnabb slagning bland mina besökande läsares IP-nummer, kunde jag konstatera att polisen gjort precis som utlovat - tagit sig en titt bland mina inlägg!

Exemplariskt bemötande från en tjänsteman, fjärran från anonymitetens jordkulor!

1 kommentar:

Charlotte sa...

Kan bara helt hålla med du! Fast med ett tillägg.... Nätmobbing och förtal, även hot är inte förekommande bara hos barn och ungdomar. Det förekommer även att vuxna nyttjar tillfällen som ges.. Även här borde det vara nån som nyper dom rejält i örat och lär dom lite hyfs, näthyfs! Nyttjar man nätet rätt är det ett fantastiskt sätt att inhämta kunskap och vara social med folk jorden över!