tisdag 20 december 2011

Projekt: Familj!

I brevlådan idag låg "Familjens Projektledare säger upp sig" av Gunilla Bergensten.
En tidig julklapp från en skrivarvän.
Naturligtvis var jag tvungen att plöja igenom den på stört.

Hög igenkänningsfaktor - men ändå inte.
Skillnaden som jag ser den är att jag inte har ett arbete med fasta tider att passa.
Inget utom-hems-engagemang, där jag förväntas infinna mig på vissa bestämda tider.

Den största behållningen var nog författarinnans tankar om de absurda skillnader mellan manligt-kvinnligt familje-projekts-planerande.
Där känner jag igen, inte bara min familj, utan även många fler runtomkring mig.

Sannolikheten att det är "hon" som har koll på urväxta kläder, kalaspresenter, avlägsna släktingars bemärkelsedagar, städstatusen i badrummet och "viktiga-papper-att-skriva-på-och-lämna-in-i-tid-biten" är stor.
Självklart finns det avvikelser men om vi tillåter oss att generalisera, är det inte ovanligt att nyblivna mammor omedelbart tar på sig planeringskoftan och påbörjar ett livslångt familjeprojekt den dagen de kommer hem från BB.

Läs den, så kan vi ha en intressant dialog om hur, varför och vad att göra åt det sen!
Om inte annat frambringar den en hel del fniss - stundtals satta i halsen.

4 kommentarer:

Ezter sa...

Det låter intressant och hög igenkänningsfaktor. Ska kolla på biblioteket :) Idag ska jag till doktorn, kl 10, sen luinch med en kompis 11.30. Mellantiden tänkte jag hänga på just bibblan, men det är ju i en stad 4½ mil bort. Kanske dumt att låna där, när man har ett bibliotek inom promenadavstånd!

anybody sa...

Jag har inte bara läst den, den finns också i min bokhylla till glädje för alla som jag kan tvinga på den. En väldigt rolig bok .. det som jag inte själv kände igen mig i, stämde perfekt på en del personer i min närhet .. ;-D

Tankar vid midnatt sa...

Jag var en sådan som tog på mig planeringskoftan. Vis av erfarenheten gör jag aldrig om det!

Tant Grön sa...

Den boken ska jag ge mig själv i present! Och sedan ha högläsning för familjen..