lördag 13 augusti 2011

Ordmätt

Denna lördag måste nästan gå till historien som en av de slöaste dagarna för min del på mycket, mycket länge.

Visserligen har jag handlat lite mat, lagat ännu mera i omgångar, snurrat igång disk- och tvättmaskiner men mestadels har jag suttit rätt upp och ner och läst.
Idag plöjde jag igenom Marie Jungstedts senaste deckare om Anders Knutas, självklart har jag redan glömt bokens titel men som lättsmält underhållning gick den väl an.
Jag är ingen större anhängare av deckare rent generellt men visst slinker det ner en och annan då och då.

Någonstans halvvägs in i boken kom jag på mig själv med att försöka göra en jämförelse mellan Jungstedt och Läckberg.
Lite rent analytiskt sådär men jag gick faktiskt bet på det, antagligen för att jag inte riktigt berörs av någon av dem.

Emma Hambergs; Brunstkalendern har jag också plöjt under den gångna veckan och den var väl lite småtrevlig sådär.
Trassliga syskonrelationer som eskalerar innan försoning uppnås.
Lättsmält.

Känner att jag för tillfället är lite mätt på andras ord - visserligen bara temporärt - men jag har nog läst fler böcker denna sommar än någon gång tidigare.
Arne Dahl x 2
Hanna Lans
Emma Hamberg
Läckberg
Jungstedt x 3
Desirée Fredlund
Anitha Östlund

Samt ett otal tidningar, är bara de senaste två veckornas skörd.

Utöver det har jag själv producerat ett och annat blogginlägg, några krönikor och ytterligare några korta texter.

Tror jag ska ta en kort läs- och skrivpaus.
För i natt i alla fall.


4 kommentarer:

Lippe sa...

Vila väl!
Kramen

Barnens Hjältar sa...

Ja, det kändes bra!
Bloggen jag besöker tog upp ett känsligt ämne och jag är inte helt överens med skribenten så jag väljer att inte yttra mig fast det kliar i skrivfingrarna. Får hålla mig undan, det handlar om abort och människor tenderar att yttra hemska saker om man inte tycker som de :P Det här var väldigt personligt förankrat. Hade det varit mer allmänt hade jag inte varit tyst.

LillaTuss sa...

Eftersom jag bara läser när jag går och lägger mig hinner jag aldrig bli trött på läsandet. Bara mera hungrig. Eller så är det ett bra sömnmedel helt enkelt? Nej... det är inte sant. Jag kommer ihåg vad jag läser och flera av böckerna läser mina vänner så vi har mycket att prata om.

Undrar vilken blogg Barnens Hjältar pratar om... Ja jag erkänner att jag blir nyfiken eftersom ämnet är så känsligt. Men jag vet min ståndpunkt och skulle inte tveka att skriva vad jag tycker i den frågan.

Kram från mamma Fr Hulda

Hanna Lans sa...

Trevligt sällskap jag befinner mig i på listan. :)