tisdag 9 augusti 2011

Hanna Lans "Som någon annan bäddar"

Jag har äntligen satt tänderna i Hanna Lans debutroman "Som någon annan bäddar".

Det första som slår mig är hennes berättarteknik.
Att den skrivs i tredje person är oväntat av någon som berättar om sitt liv och sin flykt hem-hem till Sverige.
Ett kort tag undrade jag om Hanna ville distansera sig från sin historia men jag bestämde mig för att det troligtvis var ett stilistiskt sätt att ge berättelsen en mer allmängiltig karaktär.
För det är den.
Allmängiltig.

Ramberättelsen är; svensk kvinna möter amerikansk man, tycke uppstår, löften ges om att leva tillsamman i Sverige, förhinder skapas av mannen, barn tillkommer, svek, brutna löften, omöjliga avtal ingås, tragiska tvister och slutligen en efterlängtad hemkomst till det älskade hemlandet MED sonen i behåll och faktiskt också en enorm nyvunnen styrka.

Kan tyckas låta som ett typiskt Disney-manus med "Happy Ending" men egentligen är det en fantastisk skildring av en mors kamp för sitt barn och i ännu högre grad en kvinnas resa genom en fullständigt okänd djungel av märkliga lagar, skapade av ett ännu märkligare land.

Nej, jag har aldrig någonsin haft någon längtan till det så kallade förlovade landet i väster och det hade inte den unga Hanna heller!


Det andra som slår mig, är hur märklig förläggarbranschen ter sig?
Hur kan det vara möjligt att inget av de stora förlagen slagit klorna i denna, mycket välskrivna, bok?
Författarinnan har istället sett till att själv ge ut sin bok, något som på sikt kommer att vara hennes vinst och exempelvis Piratförlagets förlust.
Mark my word!

Det tredje som slår mig när jag läser Hannas bok, är hur märkligt det är att jag bara en vecka tidigare fick förfrågan om att skriva en annan kvinnas historia där parallellerna nästan är kusligt lika.

Någonting säger mig att det finns fler där ute som är i stort behov av bli peppade av Hannas driv, styrka, juridiska kunskaper och manipulativa kraft, som till slut får hem henne och sonen till Sverige.

Läs den!
Beställ den, antingen på Adlibris eller som jag gjorde; se till att den köps in till ert lokala bibliotek!

Själv ser jag fram emot en fortsättning!

7 kommentarer:

Barnens Hjältar sa...

Det låter som en gripande bok, skall se om mitt bibliotek kan ta hem den.

Hanna Lans sa...

Åh, kära du vad glad jag blir av dina ord! Och ja, jag valde tredje person för att göra den mer allmängiltig, annars är det så lätt att tänka att "det händer bara andra". Fortsättning kommer, men innan den kommer det en helt fiktiv historia!

Bella sa...

tack för tipset!

LillaTuss sa...

Låter som ytterligare en bok för mig då jag gärna läser självbiografier. En del orkar inte eftersom många är tragiska. Men jag har inställningen att om nån orkar uppleva och sen berätta måste jag orka läsa... Kram

Desirée sa...

Har läst den och rekommenderar den verkligen :) Den är så åtråvärd att när jag hade inbrott så snodde tjuvarna den ...

Anonym sa...

...eller beställ den av Hanna själv, på Berghem förlag :-)

Joanna Björkqvist sa...

Jag har också löst den och den är jättebra och gripande på alla sätt. Tankar kring den finns på min blogg:

http://joannasuniversum.blogspot.com/2011/07/tankar-kring-som-nagon-annan-baddar.html