lördag 12 mars 2011

"Atomkraft -nja tack, eller?"

Våren -80 gick jag i sexan.
Favoritklädseln var platta svarta sammetstofflor med slejf över vristen, så kallade kinaskor.
Till det trikåtröja och matchande lång kjol, randig i lila/vitt/rosa.
Långt blont hår med hellugg fullbordade utseendet.

Engagemanget för den kommande folkomröstningen i kärnkraftsfrågan delade klassen i tre delar, de som sa kategoriskt nej, de som nog tyckte att det var bra och de som inte hade någon uppfattning alls.
Precis som i resten av samhället med andra ord.

Själv hade jag förstått att kärnkraft - eller atomkraft som det kallades för - var Djävulens påfund.
Alltså stoltserade jag med en illgul knapp med den röda solloggan på som sa; "Atomkraft - nej tack!"

Idag är jag inte riktigt lika säker på vad som är klockrent rätt eller fel?
Med kunskap kommer komplexiteten krypande.

Ändå kan jag tycka att just Japanernas kärnkraftverk är lite vanskliga.
Inte minst med tanke på vad som hänt det gångna dygnet.
Att ha så mycket is i magen, efter att ha utsatts för två atombomber, boendes på randen till kontinentalplattornas möte, i ett land med känd vulkanisk aktivitet - det är antingen modigt eller bara dumdristigt?

Landet står hursomhelst inför en strukturell omvandling, ett långsiktigt återuppbyggande och ett omtänk vad det gäller landets infrastruktur.

Ingen lätt uppgift, ens för ett av världens mest högteknologiska länder.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är otäckt!!

bloggtant sa...

Absolut NEJ TACK
Nu och föralltid

Envis tant vettu;)

Rebecka sa...

Nej nej nej.

Cicki sa...

Jag röstade nej i kärnkraftsomröstningen. Idag är jag som du inte fullt så säker på vad som är rätt eller fel. Men visst är det otäckt det som händer i Japan nu. Ändå får man intrycket av att de vet vad de pysslar med. Hörde en lång radiointervju av någon från Strålskyddsverket här som förklarade bra om vad som händer. Japan är ju ändå ett mycket högteknologiskt land. Jag orkar inte vara rädd, kanske det är enklare att uttrycka det som. Bodde ju i "Tjernobylsnedfallsland" när det hände. Och överlevde så här långt i alla fall.