tisdag 30 november 2010

Klädsel för tundran

När jag var betydligt yngre och levde i utkanten av en större stad, använde ingen mössa.
Jo, mammor, dagisfröknar och små barn.
En och annan skidåkare och hurtbulle men vi andra, vi frös hellre än satte på oss något så töntigt som en mössa.

När nu temperaturen sakta men säkert sjunker i landet, förvånas jag ofta över att många ur min generation fortfarande kliver till och från bilen med stor präktig varm jacka på sig, eventuellt något på händerna och ytterst sällan något på huvudet!?

Varför?
Sitter det så hårt rotat i våra gener att töntstämpeln numera ingår i vårt DNA?

Oavsett vad man kan ha att tycka om min beiga jacka, skulle jag hellre ha på mig den, än att frysa.
Till och med på huvudet, om inget annat stod till buds!

Nu tycker jag att ni ska kolla vad ett proffs som Ola Skinnarmo har att säga om rätt klädsel i detta Sibiriska klimat som dundrar över oss!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, töntstämpeln sitter fortfarande i hos mig. Märkligt, men så är det. När jag var barn tvingade mamma på mig mössa, men den slängde jag i häcken utanför huset, plockade upp den vid hemkomst. Numera ser jag till att ha kapuschong på mina vinterjackor. Mössa finns inte! Jo, de fåtal gånger jag är ute i skogen, där det är folktomt, då kan jag trycka ner en mössa på skallen. Kanske kan jag skrämma nåt vildsvin i alla fall!
/Småländskan

Mångmamma sa...

Småländskan; Det är ju kallt!!!
Antingen kör jag stenhårt på hemstickad "tonårsluva" - du vet en sådan där långlång luva som hänger, eller hatt!
Avskyr att frysa om huvudet, dessutom är jag verkligen ute i alla väder eftersom vi bor på landet och har hästar och kaniner som behöver matas!
Sen kan man ju alltid hävda att keps är coolt - på sommaren...:)

Anonym sa...

Jodå, keps är coolt, eller varmt på sommaren. Men varmare är det nog med stickade mössor mitt i sommaren när det är 30 plus eller så... men det är ju coolt. Behöver nog inte skriva att det är ironi från mig... så jag suddar det *s*.
Så klart jag fattar att du, och alla vi andra, behöver vara klädda på skallen också när det är kallt. Men jag sveper min kapuschong över, knyter åt...
/Småländskan

Dotter R sa...

Var hemskt tjusig i min basker idag. Hemskt tjusig. Men det är jag å andra sidan alltid.

Milla sa...

Ett superbra ämne så här års:)
Själv har jag ju tillbringat några yrkesverksamma år på dagis så då fick töntmössan tas i bruk på kalla dagar=D
Nu skäms jag inte längre för att vare sig ha mössa, gå osminkad till affären eller dylika saker, jo möjligen att springa utan bh i jakten på glassbilen=D skratt!!!
Kram Milla

Mångmamma sa...

Dotter R; Är helt övertygad om att du var hemskt tjusig...och kallt klädd om benen..?
Milla; *gapskratt* Skulle inte vilja springa en meter utan bh - AJ!!!

Karl sa...

När jag var liten var det också uteslutet att ha mössa. SÅÅÅ TÖNTIGT!!!

Nu har förståndet vuxit till sig i alla fall lite, så nu åker mössan på om det är kallt. Självklart! Det är ju så underbart att slippa stelfrusna, illröda, värkande öron.