måndag 7 december 2009

Shopping med förhinder.

Skattemyndigheten hade den stora vänligheten att återlämna en del av det gångna årets surt inbetalade skattepengar även i år.

Trevligt.
Jag lider av ett litet lyxproblem dock.
Jag, som "bara går hemma och dräller hela dagarna", har akut tidsbrist för att kunna spendera dessa glada slantar.

Med huset fullt av små och stora som har olika tider att passa (skola, bussar, förskola), ca 4,5 mil in till det som betraktas som stad och två eller tre små barn som bör släpas in och ut ur bilen under en specifikt avgränsad tid - ja, inte är det helt enkelt att hinna sätta på sig spenderarbyxorna.

Vi gjorde dock ett försök idag, efter Pysselkungens hämtning från förskola 11.15 och före Sheriffens hemkomst från skolan 14.20.
Två affärer i utkanten av city hanns med, diverse planlagda varor hamnade i kundvagnen, en del icke planlagda.
Två barn som ständigt försvinner runt "hörnet" och hittar något fullständigt oumbärligt för endast 249,90 eller liknande.
15 minuters harvande för att bara komma till kassan, sätta ner ett trilskande barn för att hämta ett annat som "fastnat" vid ett rosa paraply, bara för att upptäcka att unge nr 1 drivit iväg mot glitter och julgranspynt.
Ja, ni förstår scenen?

På lördag hoppas jag kunna stjälpa av allt hem-och-barn-och-hämtning/lämning-ansvar till far-är-rar för att köra årets raid in för julhets/trängsel/kommers/handling.
Utan små-vilda-glada.

10 kommentarer:

Rebecka sa...

Jag måste skriva en önskelista!

Milla sa...

Jag känner igen hur det var när barna var yngre...idag kunde jag som också "bara går hemma & dräller" bege mig till city för en lugn shoppingtur, utan barn, ända till kl 15.00! Lyx..fast det blev mest tklappar förståss!

Rebecka sa...

Hihihoho nu får du kika på min blogg! Hehehe...

Mångmamma sa...

R; har kollat och svarat! :)

Rebecka sa...

Sv: Woho! Det tycker jag absolut, jag hör av mig imorgon.

DDT sa...

Och jag som tycker att det är tillräckligt ansträngande att shoppa i ensamt majestät... Men det kan föstås bero på att jag har så dåligt lokalsinne att jag går vilse i större ica-butiker.

Lilla a sa...

Det där med att handla med barn är lite av en mardröm för mig. Jag jobbade extra i 8 år (gymnasie + högskola) i kassan på Maxi. Under de åren var det många skrikande barn och svettiga föräldrar som gick förbi i kassan. Då bestämde jag mig för att i den mån det går försöka undvika kombinationen barn och handling.

Hoppas du mår bra!

Kram lilla a

Fisken sa...

Här kommer årets tips: Du har uppenbarligen en dotter som är gammal nog att bo hemifrån. Hon har också enligt vad jag förstår skrivit en önskelista?
Ring henne omgående och säg: "Jo jag skulle ju vilja köpa alla de där fina sakerna på din lista, men jag har ingen barnvakt så jag hinner inte..."
VIPS! Du har barnvakt, problemet löst, och du kan ta en hel dag och strosa i lugn och ro i affärer! :-D

Anonym sa...

Tack du fina människa för en underbar blogg! Har som du, många barn och en förkärlek till "den vita opraktiska" inredningen ;) Lägger i favoriter...
Maria

Mångmamma sa...

Fisken; Bra tips som jag faktiskt funderat på.
Tror jag ska leja ut diverse barn på bygden, överlåta ansvaret på kvarvarande på äldsta hemmaboende stor-sonen och rymma till kommersens centrum! :)
Maria; Tackar för beröm! Välkommen hit!