onsdag 20 maj 2009

I världens mest sekulariserade land...

Har faktiskt funderat på att leta reda på Bibeln.
Undrar om jag inte har fel i mitt förra inlägg?
Var det verkligen ett lamm som slaktades, eller var det en gödkalv?

Bibeln ja, en mycket intressant studie i hur människan har ansett det vara korrekt att leva.
Eller kanske hur moraliska och etiska värderingar faktiskt förändrats under historiens och tidens gång.
Oavsett religiös övertygelse, eller ej, kan jag ändå rekommendera just boken som ett litterärt verk.
Ja, jag har läst den.
Flera gånger också!

Jag personligen har mycket lättare att ta till mig den Gud som finns i gamla testamentet än den något mjäkiga variant som tar plats på scenen i nya testamentet.
Hämnd är ändå något ytterst fundamentalt om än primitivt.
Öga för öga, tand för tand.
Kontra:
Vänd andra kinden till!

Hur gör du?

3 kommentarer:

Huskatt sa...

Att du ens behöver fråga...HÄMND!!!
Fast det var nog inte mig du undrade över va? *fnitter*

Rebecka sa...

Slår på ena kinden och pussar på den andra!

Markatta sa...

Bibeln.se supperbra när bibeln inte finns tillgänglig (eller man är lat) :D