måndag 16 februari 2009

Vinterkallt och vårkänsla

Jag vet, det rimmar illa med varann men efter flera veckors (månaders?) frånvaro av solen lyser den så det bara sprakar om det.
Vi har flera minusgrader, ganska mycket snö och sportlov för skolbarnen.
De små studsar runt i snön och producerar mängder med våta ytterkläder varje dag, lyckliga.
Själv drömmer jag om små små spirande gröna strån som snart, mycket snart kommer titta upp ur snön.
Till dess får jag nöja mig med att fylla fönsterbrädorna med nya krukväxter och tulpanfång.
Tror att vi alla njuter av ljuset och det skira gröna som finns att tillgå, även om det än så länge mest förekommer innomhus.
Smög ut till mitt lilla växthus häromkvällen, mest för att se om de övervintrade växterna fortfarande levde och där - i en liten kruka jag glömt att jag stoppade ner några överblivna lökar i, i höstas - tittade det faktiskt upp små spirande gröna strån.
Om ett tag ska jag plocka in den krukan och driva de små tulpanerna inne, i väntan på alla ute.
Hoppas bara att de hinner både knoppas och slå ut i år - innan rådjuren äter upp de.

3 kommentarer:

Rebecka sa...

Växjö är den stad i Sverige som har minst antal soltimmar, och flest regniga dagar (200). Grattis säger jag bara, grattis!

Huskatt sa...

Vad härligt det låter! Önskar att jag med varit lite mer förutseende.

Anonym sa...

Åhhhhhhhhhhhh.....tulpaner.........