måndag 6 februari 2012

Odlingsdrömmar

Det här med vinter alltså!
Jag är lite kluven.
Visserligen är det väldigt skönt att spreta med tårna i solvärmt sommargräs men det finns en stor portion tjusning i överlevnadskänslan i sträng vinterkyla också.
Ett visst mått av välbefinnande när veden är insläpad och knastrar hemtrevligt i kakelugnen.

En känsla av lyckad kamp mot naturens krafter när bilen välvilligt hoppar igång och faktiskt vill göra tjänst.

Ändå har den en begränsad tjuskraft på mig.
Ett dygns strömavbrott är mysigt, fler bara stökigt.
En veckas sträng Sibirienkyla är lite charmigt - men sen räcker det, tack!

För min del får det gärna vara det omvända förhållandet som gäller, vad beträffar svenskt klimat.
Istället för kyla, regn och mörker åtta-nio månader per år och fjantigt få soliga, ljusa, ljumma dagar, kunde vi väl enas om att vi vänder på steken?

Jag längtar också efter skir grönska, spirande knoppar och jord som reder sig.

Dessutom längtar jag efter att få börja dra igång odlingssäsongen i mitt växthus.
Pronto!

7 kommentarer:

Ebba Range sa...

Vi är ganska tåliga vi nordbor ändå!

Snart är vi där - där det spirar och vi är tacksamma över att det växer och gror. Vi minns kylan. Vi minns längtan efter värmen som får det att grönska - vi är. Vi uppskattar.

Men kanske vi oxå minns den vackra renheten i det vita och kalla?

Jag uppskattar alla våra svenska årstider - kan låta fånigt just nu, men jag älskar dem likafullt.

Snart gror det:)

LillaTuss sa...

Tänk att vi pratar om samma sak varje år det blir vinter och kallt. Fast vi vet att det ska vara så. Varje år! Måste ju innebära att vi har behov av ett klimat som är betydligt varmare, eller pratar vi lika mycket om hur vi svettas som att vi fryser? Jag vill i alla fall ha vår. Tänk ett lätt vårregn så man känner doften av våt asfalt och jord.... "drömmer"

Ezter sa...

En fördel att vintern lät vänta på sig är att den kan inte bli lika lång, som de två senaste åren! Men NU VILL JAG HA VÅR! Är trött på kylan, visserligen skiner solen, men snön och kylan, bort med den!

Märta sa...

Men du, nu står det snart inte på förrän vi är där. :)
Håller med Hulda om att längtet efter dofterna har börjat sätta in rejält. Vintern är förvisso vacker men ack så doftlös!

Charlotte sa...

Många är vi nog som längtar likt dej! Den här tisdagen tänker jag tillbringa i vedboden! Kram

Susann sa...

Jag tänker på dem uppe i Gällivare, som hade över 30 minus och 1500 pers var utan ström. Men de ryckte bara lite på axlarna och så gick de och tände i vedspisen. 12 dagar utan ström efter Gudrun var ingen hit heller. Jag längtar också till skir grönska :)

Tankar vid midnatt sa...

Kollar frökataloger och drömmer mig bort!