onsdag 29 maj 2013

Apor och fåglar

Det är lätt att glömma bort hur kul vissa saker är, när man inte jobbar med det varje dag.
På precis samma sätt som det är lätt att glömma bort hur kul saker borde vara, när man jobbar med det varje dag.

Idag har jag och Elena, en fantastiskt begåvad musiker ursprungligen från Vitryssland, hälsat på i förskoleklasserna och berättat om våra visioner inför hösten.
Hon vill få en större grupp barn att ha kör med, jag vill introducera dramalek och teaterimprovisationer.
Tillsammans vill vi satsa på ett samarbete där en barnmusikal är målet.

För att inte göra saker så svåra eller avskräckande, lekte vi fantsilekar där barnen fick komma på vad en diskborste kan vara bra till (styrspak i ett rymdskepp), hur en haklapp används (pistolhölster för bagarpoliser), eller hur man kan bygga en maskin tillsammans med bara sina kroppar, läten och ljud som upprepas.

Dessutom presenterade jag min favoritfigur Lurifax och framförallt hans sovsäck (en plastig damhandväska, modell tant).

Förhoppningsvis har vi lyckats entusiasmera en hel hoper med hugade teaterapor och sångfåglar.

Nu gäller det bara att vissa chefer ser det briljanta i att släppa iväg just Elena, just de två timmar i veckan vi behöver för att kunna utföra de mirakel och stordåd vi tror oss om att kunna genomdriva.

Annars får vi gå på plan B - och den vet jag inte riktigt hur den ser ut.
Än!

Inga kommentarer: