onsdag 24 april 2013

Orientering i kartdjungeln

Sheriffen och jag har bråkat med kartan över Europa idag!
Inte ett dugg kul!
Med mina strängt begränsade geografiska kunskaper - (hittar alltid fram men vet sällan var jag är) - är det hopplöst att ha mig som sparringpartner när länderna ska matas in.

Dessutom har vissa områden hunnit byta namn på ett radikalt sätt sen min tid i skolbänken.
Sovjetunionen finns inte längre, Jugoslavien är splittrat i massor av små nya länder, Tjeckoslovakien producerar nog inte besynnerliga svartvita eller skrämmande tecknade barnprogram längre, eftersom det landet är delat och inte ens Nederländerna får heta Holland längre.
Av någon mysko anledning tycks Belgien dessutom ha bytt plats med nyss nämnda Nederländerna också, av min minnesbild att döma?

Är det konstigt att jag fortfarande tycker att det vore enklare att lära sig slå upp en kartbok om man vill veta var man är?
Eller kanske "ringa en vän" om man inte hittar!

Samtidigt är jag fena på att komma på en hiskelig massa annat strunt om de olika delarna av Europa.
Sådant jag tycker är mycket roligare, till exempel att Frans Ferdinand sköts i Sarajevo 1914 och vad det gav upphov till, att "de di har, de har di i Lissabon" samt det intressanta fenomenet att grodlår och sniglar anses vara en delikatess i Solkungens land.
Eller kanske vem Solkungen var.
För att inte tala om annan viktig information såsom vilken förgrening av språkstammen de olika ländernas tungomål härstammar ifrån.
Kanske lite adekvat historik kring Schweiz fyra olika officiella språk - tyska, franska, italienska och rätoromanska?
Eller kuriositeter som att min far behärskade flamländska?

För övrigt är jag inte med på att Montenegro inte ens är utpekat på Sheriffens blindkartan?
Inte för att jag hyser varmare känslor för just Montenegro men för att det är så komplett meningslöst att lära sig var de olika ländernas gränser går, om det ändå är fel!

Behöver jag säga att jag ogillar blindkartor?
Speciellt blindkartor av länders gränser som ändå inte kommer att finnas kvar om 30-40 år!
Dessutom har jag med framgång förträngt i stort sett samtliga europeiska floders såväl namn som placering sen min tid i skolan.

Historia är så himlans mycket roligare och i mitt tycke viktigare att banka in i ungarnas huvuden.
Referensramar mina vänner, referensramar så att nästa generation har koll på varifrån de kommer och vilka misstag de inte ska upprepa, det är vad historia är för mig!
Och mycket skojigare.

7 kommentarer:

Ezter sa...

Ja alla länder som tillkommit och försvunnit, hur ska man hänga med? Men historia är minst lika trist!

Mångmamma sa...

Men Ezter: historia som är så kul!? Du måste haft otur med en oinspirerande lärare i det ämnet!
Själv hade jag en fantastisk lärare som verkligen kunde levandegöra ämnet!

Milla sa...

Just den där läxan har sonen haft och hujeda mig vad mycket plotter det blev i forna Jugoslavien men jag tycker det var ganska skoj att memorera och lära mig ännu än gång. Inte att förglömma så fanns även Azerbadjan, Georgien, Armenien med i Europa?! Helt nytt för mig. Håller nog med dig om att historia är så mycket roligare även om jag nog skulle behöva damma av även dessa kunskaper :) Kram

ullebengtsson sa...

Ladda bums hem gratisprogrammet seterra. Oumbärligt! Får di små att memorera blindkartor på nolltid

Mångmamma sa...

Milla; :)
Ulle: Tack för tipset, ska fixas!

Ebba Range sa...

Här pratar en helt oförstående Kartritare som dessutom är kartsamlare (tar upp en bra bit av min bokhylla).
Men för att glädja dig kan jag berätta att jag gillade geografi och historia lika mycket. Hade också bra lärare.

www.imitthuvud.hemsida24.se sa...

Hahaha!!! Vad mycket matnyttigt jag just fick lära mig!
Tack för ett gott skratt!