söndag 10 juni 2012

Överenskommelser av Simona Ahrnstedt


Jag har knappt kunnat slita mig från Simona Ahrnstedts bok Överenskommelser.
Tänk er en kostymfilm i bokform med överklassens komplicerade piruetter i ett 1880-talets Stockholm.
Författarinnan själv vill kategorisera sin roman som romance.

Romantiska romaner får annars mig att osökt tänka på Harlequinböckerna.
Nu har jag säkert missat ett och annat litterärt guldkorn men faktum är att jag delvis lider av en viss litteratursnobbism.
Förutfattade meningar kan det också kallas!
Av den anledningen har jag nog bara bläddrat i en eller två slika böcker och det som slog mig då, var alla cyniskt krökta läppar, knyckar på nackarna och svimningsbenägna kvinnor av folket som hittade prins Charming i närmsta adelsman.
Solfjädrarna och luksaltet stod som spön i backarna och missförstånden samt klychorna blev brutalt tröttsamma.

Med den lätt föraktfulla inställningen till romantisk litteratur var det inte med någon större entusiasm jag började läsa Simonas roman.
Det har aldrig riktigt varit min typ av genrer. 
Döm om min förvåning när jag greps av handlingen och i stort sett sträckläste boken.
Jag ville verkligen att det skulle gå bra för huvudpersonerna Beatrice och Seth.
Den är elegant, har en lagom dos förvecklingar, en hel del sex, snygga dialoger och givetvis det förväntade lyckliga slutet.
Luktsaltet lyser med sin frånvaro och inte en enda cyniskt krökt överläpp går att uppbringa.

Det ska bli kul och se om nästa roman från författarinnan, som släpps i augusti, håller samma klass.
För läsa den, det tänker jag göra även om jag fortfarande inte kan se just romance som min favoritgenrer rent litterärt!

2 kommentarer:

Kristina Svensson sa...

Intressant! Jag har hört väldigt blandade reaktioner på Överenskommelser men nu blev jag sugen på att prova. Jag har läst min beskärda del romance, framförallt som e-böcker från Amazon och ofta irriterat mig på hur usla historiska skildringar det är.

Anonym sa...

Intressant vad olika man kan tycka.
Jag har heller aldrig fastnat i den här genren, men gav ändå Överenskommelser ett försök. Jag kan hålla med om att språket i nämnda bok, håller en betydligt högre kvalité, än många andra böcker i samma genre. Och Simona har ett bra sinne för humor. Dock känns, tyvärr, handlingen i den lika tramsig som i övrig romance och dito räknad litteratur.
Det enda undantaget jag hittat och som väl bör placeras i en annan kategori, som jag faktiskt gillade (även om språket var riktigt dåligt), var Fifty shades of Grey. Här förekommer en hel del krökta läppar och andra ständigt återkommande klyschor, men den rosaskimrande romantiken, slipper man i alla fall. Ändå finns passionen och spänningen ständigt närvarande. Och jag ser verkligen fram emot att se filmerna, när de släpps.
Vill även passa på att understryka att jag inte fnyser åt någon som gillar romance, men genren är uppenbarligen inte min grej.
/ Ilse