måndag 13 februari 2012

Jag kommer ju att bli rik vid 65!

Apropå det här med pensioner, åldrar och olika politikers synvinkel på hur det ska se ut framöver, har jag fått Det Orange Kuvertet idag!

Mycket intressant läsning.
Så pass intressant att det är totalt ofattbart.

Om jag går i pension vid 61-års ålder, kommer jag ha samma månadsinkomst som idag.
Väntar jag till 65, fördubblas inkomsten och drar jag på att kliva in i pensionsåldern till 67 år och 10 månader kommer jag ha trefaldigat min nuvarande inkomst.

Som sagt, mycket intressant.

Allmän Pension i kombination med inkomstpension är finfina grejer, tycker jag!
Och just det, ingen tjänstepension eller eventuell eget pensionssparande är medräknat i denna summa!


Kan vara läge för att gratta en nybliven pensionär idag också - grattis Anna!

14 kommentarer:

Ezter sa...

Hur fasen räknar man ut det! För en gångs skull tittade jag i mitt orangea kuvert, fattar då bara vad jag får som 65 åring, ungefär som idag, en bra bit under 10000 ;)

Mångmamma sa...

Om jag begriper saken rätt, dras skatt på den summa som visas.
Räknar vi krasst på att 30% går i skatt, hamnar jag på samma summa som jag tjänar idag!
Fast jag är ett unikum! :)

Unknown sa...

Det var ingen positiv läsning för min del, det orangea kuvertet. Men jag har bra pensionsförsäkringar, både privat och via jobbet som får dryga ut när den dagen kommer.

Min far gick ju i pension vid årsskiftet och valde att gå två år "för tidigt" och han får nu ut ungefär halva sin tidigare lön.

Kalle Byx sa...

Grattis. Undrar hur mycket Reinfelt får fast han kanske ska omskola sig till undersköterska.

4U2 sa...

Har inte fått det kuvertet än med det sörjer jag inte över ... :)

Tankar vid midnatt sa...

Har inte fått det orange ännu och jag ser inte framemot det som ensamstående pensionär . . .

Ezter sa...

Hahaha, skatt på det, ja då blir det 5-6 tusen. Jag blir nog ingen fet pensionär, tur jag byggt upp min kropp nu då :) Den dagen den sorgen, några andra pensionsförsäkringar finns inte...

Småländskan sa...

Jodå, jag har också fått kuvertet idag! För en gångs skull läste jag det ordentligt.. och njae, jag tror jag återgår till min senaste lånta bok istället!
Jag har jobbat många år, är liksom i skarven vad gäller pensionspengar, tjänat hyfsat mycket pengar när det begav sig. Men det hjälper inte! De åren när jag inte "tjänat så mycket", de åren drar ner de där bästa-åren.
Men skit samma, som väninnan sa idag när vi vistades på vägarna, tur vi inte bor i Grekland eller andra liknande länder!
Vi har det bra trots allt, men inte så bra att vi ska vara nöjda.
Kram mångis

Milla sa...

Klarar jag mig nu så blir det inte sämre som pensionär...Kram

madelein - mamma till sex sa...

Du har helt rätt, ett tu tre så är det sommarlov. Mitt orange kuvert har inte kommit ännu. Ha en fin start på veckan du med :-)
Kram!!

Roggan sa...

Visst kan det vara glädjande siffror för friska. Men de som är sjuka kan nog glömma ett bra liv i pension.

LillaTuss sa...

Har fått mitt kuvert och jag säger bara att oavsett om jag jobbar tills jag är 80 så kommer pensionen inte upp i vad jag har idag... och jag är INTE högavlönad. Hur har du räknat människa?

Charlotte sa...

Bara att gratulera! För min del hoppas jag att ättestupan införs, den troliga pensionsåldern kommer att bli sådar 105 år för mej. Å så länge vill jag nog inte vara med. Detta för att jag varit hemma och vårdat barn och mina föräldar samt curlat för min man, som försvann. Dock hann HAN jobba till sej en rejäl pension! Ja, jag skötte ju allt annat! Kram

Mångmamma sa...

Go´vänner, jag svarar er alla med ett helt nytt inlägg!