lördag 24 december 2011

Julafton

Ytterst märkligt!
Antagligen bara för att jag så bestämt sagt ifrån mig allt julblingande, hysteriskt julklappshandlande och matdito, blev det väldigt trevligt att plocka fram lite sill, koka en kastrull potatis, steka ett gäng köttbullar och plocka fram bröd, smör och ost till kvällsmat.

Avspänt, ostressigt och ändå en nyans av julbordskänsla.

Fast det är klart, vi gjorde som jag utlovade förra julaftonen - åt pizza till jullunch!
Samtliga familjemedlemmar blev både mätta och nöjda med den tågordningen och sedan fick de små-vilda-glada bli ännu lite gladare när de fick paketera upp sina klappar.
Ja, far-är-rar handlade lite från barnens lååånga önskelistor förra helgen.

Sheriffen "hade en båt att passa" som han så fyndigt uttryckte sig efter kvällsmaten och inte hade ro i kroppen att sitta kvar vid matbordet.
Han hade fått sitt efterlängtade piratskepp i julklapp!
Det tredje i ordningen eller så ...

Pysselkungen och jag satt på gossens golv i timtal och monterade ihop en piratborg i Lego, så han var också överlycklig.

Majblomman hamnade i Barbieträsket med stor förtjusning och Bam-Bam, den lille entreprenören, ställde upp sina jordbruksmaskiner som den värste härförare på övervåningens hallgolv.

Själv blev jag inte heller lottlös - en sådan däringa pampig-färgat-glas-ljuslykta från Indiska hamnade i mitt paket!

Nu är delar av barnaskocken skyfflade mot sina rum och i förlängningen sina sängar och jag tänkte nosa upp en glögg, lite choklad och kanske en clementin.

Fortsatt God Jul på er!

8 kommentarer:

Bina sa...

Det lät som en finfin glädjespridare i hemmet! Ljuslyktan alltså. Jag kommer få fina naglar, kan värma mig under en härlig ny filt, tända ett ljuvligt doftande ljus. Bland annat!

Lippe sa...

God fortsättning!!
Julekram!

LillaTuss sa...

Låter som en lagom-jul helt i min smak... Imorron ska jag skriva ner hur jag haft det. Ska snart dejta Keppler.

PS. På tal om böcker. Kunde du läsa de där eländiga sakerna jag skickade... eller fick du spelet? DS.

LillaTuss sa...

Svar: Skicka vidare eländet. Böckerna var så usla att jag inte ens minns vad dom handlade om. Än mindre att det fikades hela tiden.... hehe!! Kram

Desirée sa...

God fortsättning! :)

Karin sa...

Låter som en alldeles lagom julafton! Fint!

Glaslyktorna från Indiska gillar jag, har några väl valda utplacerade där de sprider sitt ljus så att man mår bra av det!

God fortsättning!

Barnens Hjältar sa...

Här körde vi med det klassiska "alldeles för mycket mat" bordet. Jag har inte ätit julmat förrän igår så jag tror det slinker ner lite idag med men sen får det räcka tills nästa år :-)
God fortsättning!

Tankar vid midnatt sa...

Det lätt som en helt förträfflig julafton som du och familjen hade. Jag och tjejerna slet hårt, så när vi kom hem kl 22 så blev det bingen direkt. Men jag är mycket nöjd med min julafton - det enda jag saknade var lite bättre planering från Församlingens sida, vilket hade underlättat mycket stress och slit (bra erfarenhet ta med för mig till nästa gång) - men det blev en GOD jul som jag önskade mig!