lördag 10 december 2011

Hit the road Nobel ...

Visserligen är det baluns i Stockholm idag.
Visserligen firas det.
Ändå tycker jag inte att det firas av riktigt rätt anledning.

Min pappa skulle blivit 90 år idag - om han levt.
Han gjorde en häftig klassresa som jag är rätt imponerad av.

Fattig skräddarson med läshuvud, enveten som få, välutbildad som ännu färre.
Hans litterära kunskaper var enorma, hans språkliga förmåga värre ändå.
Vid ett tillfälle räknade vi efter hur många språk han egentligen kunde, både till fullständig grammatisk fulländning men även till mer turistbetonade kunskaper.

16 stycken!
16 stycken språk lika bra som en infödd!
Ännu några till för att fråga efter vägen till närmsta restaurang.

Slå det om ni kan!
Själv kommer jag aldrig ens försöka ta upp kampen om en första plats i den ligan.

Men den pappa jag saknar, är inte den lingvistiska ekvilibristen, utan den där sagopappan som kunde börja i en ände av en saga och sluta någon helt annanstans, i en historia som inbegrep sjörövare, nallar, tomtar, talande åsnor och smugglare.

Vilket egentligen är samma sak?

Med en far som doktorerat två gånger inom engelskspråkig litteratur - först på ondskan i Shakespeares samlade verk och sedan i Thoreaus texter - har jag en del att leva upp till.
Sagorna och fantasin behärskar jag, svenska språket likaså.
Men det där med den empiriska, väl underbyggda forskningen, de akademiska termerna, det dammiga i att gneta och älta formuleringar - det mäktar jag inte riktigt med.
Tyvärr.

Hursomhaver - grattis pappa!
Hoppas du ser oss och att du väntar på oss med dina sagor i behåll, att du tar hand om Elias - min lille ängel - och att du gläds åt att det fortfarande flaggas runtom i vårt land, denna din dag!

Och du Nobel - släng dig i väggen!
Men skål, för fanken!

10 kommentarer:

Desirée sa...

Hurra för din pappa! Vilken man!

LillaTuss sa...

Nu förstår jag äntligen vart dina skrivargener kommer från. Du behöver inte försöka leva upp till nåt.... du är där!!!

Ezter sa...

Grattis till din pappa! Självklart ser han till sitt barnbarn! Och er andra här nere!

Kalle Byx sa...

En njutning att läsa dina kloka välformulerade texter.

Västgötskan sa...

Förstår att du saknar honom. Han låter som en underbar pappa.

Wow, imponerande med 16 språk! :-O

Mamma Mimmi sa...

Vad fantastiskt fint och välformulerat du skriver om din pappa. Som vanligt mao, och på köpet får man en liten aning om var din fantastiska skrivartalang kommer ifrån. Grattis till pappsen!

LyckligaPraliner sa...

Jag tycker att det var det vackraste jag läst idag. Jag är säker på att han tar hand om din lilla ängel!

Kram Ann-Louise

Tankar vid midnatt sa...

Så fint du beskriver din far - det värmer i mitt hjärta!

Märta sa...

Lyfter på en imaginär hatt för din pappa!
En riktigt härlig 3:e advent önskar jag dig och hela klanen - både här på jorden och där uppe i himmelen. :)

Mångmamma sa...

Tack! <3