torsdag 24 november 2011

Lützen i min källare och illskärt?

Pysselkungen hade missat att det var torsdag idag och kom glad i hågen hemharvandes strax före halv tre.
Torsdag är annars kördag för honom och Majblomman.
Eftersom han totalt missat sin syster hela dagen i skolan, visste han inte ens om att hon borde varit med på skolbussen hem - om det nu inte var för att hon var på rätt ställe - och han inte.

Nåväl, jag samlade ihop skocken, utfodrade den, läxläste den och passade samtidigt på att peta in lite vedträn på lämpliga ställen - typ pannan och kakelugnen.
Någon - läs jag - har brukat våld mot det vrenskande spjället på pannan, så Gustav II Adolf skulle känt sig hemma i min tvättstuga.
Maken till rökutveckling får man leta efter!

Eftersom det medför ett litet aber, i form av reducerad värme i huset, fann jag för bäst att anlägga lite pyromanitakter i salongen också.

Utöver en nattningsprocedur och matande av hungriga maskiner - tvätt, disk, panna, kakelugn - funderar jag allvarligt på om det inte vore läge för en ommöblering eller ommålning någonstans.
Far-är-rar blir så besviken, inbillar jag mig, om han kommer hem-hem till samma typ av hem han lämnade i början av veckan.
Förutom den lilla detaljen att det kliar i mina fingrarna.

Blir liksom inte samma effekt av att rota fram en adventsljusstake eller tre som chockrosa färg på en vägg.
Eller tre!

4 kommentarer:

Ezter sa...

Spännande vilket projekt du väljer!

LillaTuss sa...

Slimegrönt kanske

Mångmamma sa...

Ezter; Tar målningen en annan dag.
Hulda; Slimegrönt är vackert.
På rätt plats - typ på en liten-liten låda längst in i garderoben. :)
Fast det finns värre kulörer - marinblått till exempel.

Kalle Byx sa...

Kul.