söndag 31 juli 2011

5 av 9, plus några vilsesimmade fyrbeningar

När Freundin med son kom in för frukost runt halv 8 imorse, hade den lille gossen redan varit vaken i 2 timmar.
En skogspromenad och hundrastning hade det visst hunnits med också!
Far-är-rar med bror satt och åt frukost och jag insåg, där jag krampaktigt försökte hålla mig kvar i Pysselkungens täcke, att det var lika bra att börja dagen jag med.

Jo, nattvandring och sängbyten är en trevlig sport vi roar oss med här hemma.
När jag som sista vakna person i huset skulle lägga mig igår, låg det en ormgrop av barn i min säng.
Samt en tungt sovande far-är-rar.
Bra att det finns fler täcken att greppa då.

Några timmar senare var det bara jag och de fyra småhuliganerna kvar.
Tur då att äldsta och yngsta hästen kände sig trötta på sin hage och plötsligt materialiserades i trädgården.
I alla fall kändes det så när jag intet ont anande kliver ut på trappen och det första jag får syn på är gammelfarbrorn och LitenSara som går med sina huvuden tätt ihop, ivrigt betandes
På tomten!

Ändå dags att byta hage och på det här smidiga sättet hade de redan gått i rätt riktning.
Bara att harva iväg och hämta det frustrerade och ilsket gnäggande stoet som blivit snuvad på sin flock, Alfahona som hon ser sig.

Solen hade den stora vänligheten att visa sig i omgångar så det blev barndopp i sjön, både förmiddag och eftermiddag.

Nu hoppas jag på en tidig och smidig nattning för jag är trött!

5 kommentarer:

LillaTuss sa...

Förstår att du är trött... och förhoppningsvis är de andra de oxå så de somnar snabbt/Natti

Barnens Hjältar sa...

Det låter så himla härligt med sjö vid tomten och hästar på rymmen i trädgården. Inspirerande så visslar om det :-)
Ha en riktigt härlig dag!!

Irene sa...

Läser om dina nattvandringar och tänker att du inte skall tro att det går över bara för att barnen så småningom flyttar ut. Vi har varit barnfria i snart tio år men jag vandrar fortfarande - snarkande far-är-rar du vet...

Mångmamma sa...

Fröken Hulda; Relativt trötta små. Relativt ...
Barnens; Det är fantastiskt att bo som vi gör. Är ofta drabbad av lite overklighetskänsla, fortfarande!
Irene; Jag misstänker att det blir far-är-rar som får roa sig med nattvandring framöver. Han brukar påstå att jag snarkar!?

Småländskan sa...

11-08-01 kl. 23.33.. gonatt mångis *L*