tisdag 21 juni 2011

Dag 5/midsommarsill och vinterkläder

Även om huset svämmar över av små och stora, egna och andras barn, känns det inte riktigt som sommarlov.
Kanske har jag blivit för van vid att ha huset fullt för jämnan, kanske är det vädret?
Fröken Majblomma leker hos bästaste vännen, vi andra har varit en sväng i stan för mathandling och för en gångs skull var jag smart nog att skaffa hem favoritsillen i god tid före midsommaraftonens totala tabberas i alla närbelägna affärer.

Tänk, det har tagit mig nästan 16 år att fatta hur det funkar utanför Stockholm.
Där - och då - var det bara att handla det jag ville ha och då jag ville.
I resten av Sverige, eller i alla fall de delar jag bebott, får jag glatt kasta mig över rätt storlek på vinterstövlarna när de kommer ut i handeln i september, trots att sommarhettan dröjer sig kvar.
Eller vara ute i så pass god tid för att få hem rätt senap från Apoteket till jul, lagom långt gul-blått band till student eller just sill till midsommar.

De första 10 åren begrep jag inte det där riktigt.

Att kunna handla dagen innan något evenemang, var mer regel än undantag i Tokholmen.
Varför skulle det inte funka i resten av landet?
Tja, kanske för att det bor lite färre antal personer på andra orter.
Lönsamheten är inte lika hög och därför finns det ett begränsat antal exemplar av samtliga storlekar, burkar, travar eller vad det nu kan vara jag vill handla.

Egentligen är det ett sunt beteende.
Samma sak som att äta säsongsbetonat istället för att förvänta sig färska jordgubbar i december eller saftiga apelsiner i juli.

Fast vad jag ska med tjocka vinteroveraller till i september, det begriper jag fortfarande inte?

10 kommentarer:

Milla sa...

Det där känns igen allför väl...
Tur att jag inte äter sill =D
Kram

mai sa...

Hej! vilken läsvärd blogg du har, kommer och kika in här då och då.
Jag handlade idag inför midsommar, för sedan är allt slut i affären när alla sommargästerna kommer ut till ön.
Jag handlar vinterkläder i aug det är då som den lokala sportaffären har rea på vinterkläder.
Ha en fin tisdagseftermiddag.

Barnens Hjältar sa...

Vilken är din favoritsill? Jag äter bara en sort och det är skärgårdssillen.

Mångmamma sa...

Milla; Va? Inte sill! Det som är så gott.
Mai; Tack, vad roligt att läsa, välkommen tillbaka. Kikade in lite snabbt hos dig och förstod att du bodde på en ö. Spännande.
Barnens Hjältar; Jag har testat de flesta och fastnat för brännvinssill och löksill.
För ett tiotal år sedan var jag såld på senapssill men det har gått över!
Måste jag välja en blir det vanlig löksill!

Småländskan sa...

Här snackas det sill, ser jag! Jag älskar sill på korsen, tvären, längden,ja de mesta alltså. Måste
jag välja bort nån är det kanske de som är alltför mycket "geggiga".. gillar de som smakar sill! Ja naturligtvis också alla inläggningar av strömming. Nu blev det liksom lite "julbordsaktigt" här, märker jag. Men sill är sill, oavsett årstid!
Som min gamla mamma alltid sa " du äter ju dig mätt på bara sillen, varför tar du inte av det som är "dyrt"...?? Jo då, jag tar ett och annat också, men sillen ligger i topp!

Mångmamma sa...

Småländskan; Inlagd, stekt och panerad strömming...finns det något godare?

Karl sa...

Mmmm, inlagd och panerad strömming... fantastiskt gott! Och sill i olika former... ahhh..

Tänker varje år att man borde köpa vinteroveraller i slutet av säsongen, när affärerna vill bli av med dem. Men "billiga" vinteroveraller är väl egentligen väldigt dyra om de inte skulle passa nästa vinter? Har därför låtit bli. Dessutom rätt trist att köpa på våren..

LyckligaPraliner sa...

Jamen precis så där är det ju där jag bor också! Det gäller att vara ute i god tid och inte ens då är det säkert att jag får tag på det jag vill ha, fast det inte ens är nåt märkvärdigt eftertraktat...

Å hjälp när det kommer till vinterskorna. Vi som har vinter nästan hela året, inte riktigt men ändå. Vintern som var ägnade jag åt att vara hysteriskt arg över de totalt värdelösa utbud av vinterhandskar. Hur i hela friden tror tillverkarna att barn är skapta egentligen?! De har väl inte en tumme som är längre än de övriga fingrarna t.ex. Nä fy! Mina barn har inte onormala händer iaf, vad jag kan se. Tur det. För hur skulle det då gå om de hade det. Då finns det ju inget alls att ta på dem. Tack! Nu känns det genast bättre att jag fick spy ur mig detta hahaha. Ha det gott :)

LyckligaPraliner sa...

Men jag älskar sill !!

Desirée sa...

Under dotterns småbarnsår så fick jag alltid be mormor i Malmö handla vår- och vinterjackor. Efter några år hade jag lärt mig ...