måndag 11 april 2011

Ranelid och rivstarter

God afton.
Först ut är en snabb sammanfattning och analys av den roman jag läst av Ranelid!

Som många av er andra, har jag hört för mycket om mannen (och av) i media, för att riktigt orka ta till mig hans litterära verk.
Av en händelse snubblade jag över hans namn i hyllan när jag sökte mig fram på bibblan, började plocka på måfå bland hans titlar och föll - inte helt otippat - för en roman som avhandlade barn och ungdomar på glid, boendes på ett hem.

Mord, våld, invävda historier från Nazi-Tyskland, miljöbeskrivningar, vardagliga livsöden - sammantaget bättre än vad jag förväntat mig!?
Det vore falskt att klanka på språket, nyanserna och dofterna i boken, ändå lämnas jag inte helt tillfredsställd.
Att läsa en roman, en riktigt bra historia, är som att vilja ha skrivit den själv, att vilja bli vän med bokens karaktärer, att få vara med.
Det känner jag inte.

Men som en studie i mänskligt lidande och vardag, då är den läsvärd.

Titeln?
"Bär ditt barn som om det vore den sista droppen vatten"!

Sen; Jessica Anderssons bok, skriven tillsammans med Lena Katarina Swanberg.
Nej!
Om du är nyfiken på en mindre tillrättalagd bild av en svensk artist av idag - jodå.
För några överdådiga litterära kvalitéer - nej!

Just nu läser jag Richard Yates; Revolutionary Road samtidigt som jag fnissar mig igenom J.K Jeromes; Tre män i en båt.
Igen!

Annars då?
Resten av dagen har gått i ett flygande fläng med arbetsgruppsmöte, storsanering av bil som ska bytas mot nyare modell, skolmöte för Sheriffens vidkommande och alltdetdärvanliganivet...

Superstort tack till bästa Freundin som räddade mina minsta små (och mig) genom att agera upplockare på förskolan och taxichaffis hem, fikatant och öron åt små tjatterapor.

Och imorgon kör vi på med en ny rivstart, n´est pas?

4 kommentarer:

Lippe sa...

I sjuhundra som vanlig alltså! Västra Harg är ju nästgårds nästan så då har vi varit inte grannar men bott i samma kommun iaf!
Tack för kommentaren men av allt jag skrev och sa så bidde det bara en fingertutt!!
Måste fundera vidare för jag har mer jag vill få sagt. Så många vinklingar och ämnen!! Men nu ska jag se om kattkräket behagar komma in för jag vill sova! Natt-natt och kram

Cicki sa...

Med den beskrivningen så känner jag ingen vrållängtan efter att läsa Ranelid. Har alldeles för mycket bra böcker som ska plöjas igenom först. Jag är ju ingen snabbläsare längre. Håller just på med Mari Jungsteds Den farliga leken. Den är bra. Men inte så bra som den deckare jag läste innan. Jeffrey Deavers Det trasiga fönstret. Det var tur jag var sängliggandes för den kunde jag inte släppa ifrån mig innan jag läst klart. Jag vet, jag är en riktig deckarfreak....:-)

Ezter sa...

Tack för tipsen :) Eller...icke-tipsen...

Le Loup sa...

Hm, jag tror att jag hoppar Ranelid. Men, gillar du också Jerome? Visst är det sanslöst härligt att läsa hans böcker? :)