tisdag 8 mars 2011

Internationella Kvinnodagen och ett läskrav!

Idag är det Internationella Kvinnodagen - om nu någon hade missat det!?
I alla år har jag trött tackat men mest suckat när svärfar ringt för "att gratulera".
I år är första gången jag tänkte göra annorledes.
I år ska jag högtidlighålla en viktig dag, en dag som tyvärr fortfarande behöver uppmärksammas för det stora flertalet av kvinnligt kön.

Det är nådens år 2011 och män styr fortfarande i världens och maktens korridorer, vilket inte är något annat än en skandal.

Det är fortfarande män som äger mest, tjänar mest, jobbar mest och är minst omvårdande i relationer.
Det är fortfarande män som i första hand ses som norm, kvinnan är en avvikelse.
Det är män som tillåts ta plats, höras, synas och lägga ribban för vad som accepterat beteende.

Det är helt åt helvete och jag ställer inte upp på det!
Borde inte ni heller göra, varken kvinnliga eller manliga läsare!

Ett sätt för mig att högtidlighålla denna dag är genom att be er alla läsa en viktig och angelägen bok.
En sådan som berör, upprör och sätter spår.

Den är otäck.
Den är skitbra.

Christina Herrström - Den hungriga Prinsessan.

Den har fått både en och annan pollett att trilla ner på rätt ställe hos mig.
Jag är inte okunnig om genus.
Jag är inte okunnig i skilda livsbetingelser för män respektive kvinnor, vare sig i Sverige eller i övriga världen.

Den lyckas bara sammanfatta flera spretande trådar och knyta ihop allt till en enhet.

För er egen skull - läs den!

Så tar vi ett snack om den sen - ok?


Och under tiden - ha en riktigt fin kvinnodag!

11 kommentarer:

Lippe sa...

Tack och det samma till dej!
Kram

Bina sa...

Boken fanns inne på vårt bibliotek, hänger på låset när det öppnar kl.11. För övrigt ska jag uppmärksamma dagen genom att vara en av flera föreläsare på kvällens event!

Caja: sa...

Tack detsamma till dig vännen, undrars tro om denna bok finns som ljudbok?? vet du det??

Kram/caja

Rebecka sa...

Mitt bidrag till den här dagen: http://stormsvala.blogspot.com/2011/03/varfor-jag-inte-sager-grattis-idag.html

Småländskan sa...

*antecknar Herrström, Den hungriga Prinsessan*... så var det gjort! Kan inte lova jag läser den, jag har massor oläst här och under kommande period finns inte en chans att läsa, koppla av. Men jag kanske kommer tillbaka, frågar vad det var du tipsade om, nån gång sen i okt-nov.
Jahapp, min kvinnodag blev precis som en riktig kvinnodag. Alltså har jag putsat alla fönster, hängt upp nygamla gardiner, varit på Bauhaus, Plantagen... och just avslutat med en kopp starkt kaffe och korsord, som jag inte kan lösa, på glasverandan, eller uterummet, eller snarare den stora inglasade pensionärskuvösen. De glasen har jag däremot inte putsat idag. Jag tar en annan kvinnodag till just den sysslan.

Småländskan sa...

.. och på tal om korsord, så finns det nåt jag inte kan fylla i "Fåran i virket". Det stämmer inte med Småländskannunan eller annat som syftar till mig. Småskrattade för mig själv när jag läste, tänkte på den som nyligen fyllt 5 och direkt efter det liksom la om stil. Tidigare tyckte han att jag var söt, det tycker han inte efter 5-årsdagen. Numera säger han att "du farmor, du är nog gammal, för du har såna där streck (det tolkar jag som fåror), här och här och här.." sen kör han sitt finger från mitt ansikte och ner på halsen.
Tror jag ska ta ett snack med hans föräldrar, se till att de uppfostrar honom och lär honom respekt för de äldre!!!
Har jag sagt att jag älskar den där 5-åringen, hans spontanitet, sanningssägande...??

Tant Grön sa...

Grattis på vår dag! Hoppas våra döttrar får uppleva ett jämlikare samhälle.

moster mallas blogg sa...

Jag tackar för förslaget till bok.Lovar inget men jag ska kolla upp boken.

Kärlek åt dig och alla barnen.....

Karin sa...

Ska låna den på biblan. Återkommer!

Le Loup sa...

Jag ska skriva upp den och läsa den. Håller för övrigt med om att det är fel, att män styr och tjänar mer. Vad jag dessutom skulle vilja ha, om jag fick bestämma är en mer medmänsklig syn, jag har en vän som ofta säger att "Solidariet är ute" och suckar tungt.
Jag saknar förr i världen när man inte först och främst tänkte på sig själv, och allvarligt, den här mentaliteten "Sköt dig själv och skit i andra" skrämmer mig riktigt bokstavligt ibland.

Mångmamma sa...

Tack alla bloggvänner, Caja, jag har tyvärr ingen aning om den finns som ljudbok, kanske biblioteket vet?
Småländskan; Jag tror att du nämnt din kärlek till barnbarnet någon gång...:)
Vilket tempo på städfronten du hade igår, blir liksom inte av att någon tvättar fönstren här.
Jag väntar ut maken och han mig och hipps vips har vi anlitat en städfirma i samband med flytt och så är problemet löst!
Fast det var ju det där med att vi inte tänkte flytta just nu...hm, måste lura storadottern att tjäna lite pengar tror jag!?

Vi tar ett snack om boken sen, vi som läst den...