måndag 3 januari 2011

Min vän och Familjen Annorlunda.

Jag har en vän jag känt ända sedan Sheriffen bara var några veckor gammal.
Då jobbade hon på vårdcentralen där vi bodde.
Kanske tack vare att hon slutade och bytte arbetsplats inom loppet av någon månad, har vi än idag kontakt, om än rätt sporadisk.

Hon är superb på att ta sig en heldag per år för att sätta sig i bilen och harva iväg hem till mig - och hem igen samma dag - en sisådär 40 mil totalt.
Hon är kreativ, galen, underbar, impulsiv, verbal och fantastiskt trevlig.
Jag är en urusel hemmaråtta med alltför många barn och tider att passa för att unna oss bägge glädjen att besöka henne.

I sitt arbete stöter hon på alla typer av familjer.
Erfarenheten är enorm.
En av hennes erfarenheter säger henne att de flesta familjer hon stöter på med fler barn än "normen" har vissa gemensamma mindre smickrande nämnare.
Outbildade bidragstagande unga missbrukande föräldrar.
Sociala problem är inte helt ofrekventa.
För att hårddra det!!

Hennes bild av storfamiljer är färgad av hennes arbete.
Men!
Ingen regel som inte har ett, eller flera undantag.
Vår familj är på "rätt" sida gränsen.
Ännu en familj hon träffar i arbetet hör dit.

Min modesta undran är bara om familjen som nu visar upp sig i TV;s Familjen Annorlunda hör till de som befinner sig på rätt eller fel sida enligt henne?
Den familjen hon stöter på i sitt arbete.

Och aldrig, aldrig att hon skulle berätta det för mig!
Därtill är hon alltför professionell!

Återstår för mig att göra som resten av svenska folket - bilda mig en egen uppfattning utifrån vad som visas.

Och hoppas på att jag och min vän snart får tillfälle att ses och babbla i munnen på varandra oavbrutet, timmar i sträck, igen!

2 kommentarer:

KaosJenny sa...

Mm, tänker att hon har träffat många familjer men kanske familjer som behöver hjälp på olika sätt och då blir bilden inte helt rättvis...

Nu har jag ju "bara" fyra barn så jag räknas kanske inte men de som jag känner som har fler är på rätt sida gränsen. Härligt med en vän att babbla oavbrutet i flera timmar i sträck med i alla fall :-)

Katarina sa...

En timbabbelvän är underbart att ha ;-)