torsdag 9 december 2010

Ninna, ninna,ni nanna...Boktips!

Så har en riktigt intressant award ramlat ner hos mig.
Tack snälla Katarina på Endast gossar!

Problemet är bara att jag hittills inte begripit hur jag ska kunna flytta bilder och texter från en annans blogg till min, mitt sätt att markera-klipp ut-klistra in (ctrl c/ctrl v) vill sig inte!?

Hur som helst; Att läsa böcker är lika självklart för mig som att andas!
Alltså kan jag nog klämma ur mig några boktips och läsvärda författare.

Marianne Fredrikssons samtliga böcker är läsvärda, bäst tycker jag nog om "Enligt Maria Magdalena", tätt följt av "Paradisets barn".
"Simon och ekarna" går inte heller av för hackor!

Per Lagerkvist är en snart bortglömd svensk stjärna litterärt sett, där "Barabas", "Dvärgen" och "Sibyllan" är bäst.

Sen blir det svårt!
Att krysta fram endast en läsvärd person till känns tungt, alltså får det bli ett ihopkok av flera författare där nästintill vilken bok som helst ur deras produktion går att hugga ur hyllan utan att bli besviken!
Astrid Lindgren
JK Rowlings
August Strindberg
Somerset Maugham
Jane Austen

Och sist men inte minst;
Bibeln!
Den innehåller dessutom många böcker att välja och vraka mellan!

Mitt största problem med böcker är nog att jag är en sådan extrem snabbläsare, glupskt kastar jag mig över alstren och slukar allt i ett enda nafs.
Det gör att jag kan läsa om vissa böcker utan att mer än vagt känna igen intrigen, förrän jag närmar mig slutet.
Andra böcker etsar sig fast och kräver påhälsning igen med jämna mellanrum - däribland de två först nämnda författarna samt Bibeln.

Som vanligt får den som så önskar hugga utmaningen och spinna vidare med boktips men lite nyfiken är jag på vad;

Bina
Karin
Cicki
Madlar
Me Myself and I

....läser helst!?

För tillfället läser jag Åsa Mobergs bok om Florence Nightingale, en ny bild av "den första sjuksköterskan" framkommer, vilket är intressant

4 kommentarer:

Dotter R sa...

Med risk för att trampa någon på tårna nu (inte för att det brukar oroa mig, men man kan ju låtsas vara ödmjuk..) så har jag skrivit "bibeln är en patriarkal sagobok" i mitt anteckningsblock.

Just nu läser jag "Blonde" av Joyce Carol Oates och "Bitterfittan" av Maria Sveland (läs den sistnämnda om du inte gjort det!!!)

Desirée sa...

Just nu har jag börjat på Offerit av Johannes Källström. Karin Brunk Holmqvist lättar alltid upp min vardag. Å så Paulo Coehlo förstås!

Madde sa...

Tack ska du ha!
Vi får väl se om det blir bättre!
Vi hoppas ju det hela tiden!

Karin sa...

Skrev en lång kommentar igår, men kanske fick jag inte iväg den. Jo, jag skrev att min största läsupplevelse var Kristin Lavransdatter av Sigrid Undset. Dessutom tyckte jag mycket om triologin Vargskinnet av Kerstin Ekman. Aino Trosells En gränslös kärlekshistoria berörde mig mycket. Jag dras gärna till böcker om svensk kvinnohistoria.. I tonåren läste jag Mobergs Raskens och Utvandrar-serie när mina tjejkompisar läste Mitt livs novell. Periodvis slukar jag deckare, Nesser, Mankell medan jag andra perioder drunknar i bläddrandet av böcker av Tasha Tudor, Lena Andersson, Lena Israelsson eller varför inte Anna Bergenströms kokböcker?