torsdag 7 oktober 2010

Englunds val?

Snart smäller det.
Det där som i min barndom nyfiket följdes av de vuxna, resultatet som sedan alltid ältades, fördömdes eller hånades.
Fel namn, fel genre, fel land, fel, fel, fel allting.
Likafullt skulle det helst finnas något av personen i fråga hemma, på sin plats, bland alla de andra tusentals som trängdes - liggandes, ståendes eller bara inknökade lite varstans de fick plats.

För mig som barn, en lika självklar del av livet, fullt jämförbar med årstidens växlingar eller förekomsten av jul mitt i vintern.

Några av de tidigare har jag bekantat mig med, långt ifrån alla.
Bäst har jag tyckt om Selma, August och Albert.

De flesta minns jag inte och Isaac ogillade jag.
Kanske var jag för ung för att begripa honom?

Men nu, strax innan är det dags för något mindre komplicerat och komplext; Lunch åt mig och Bam-Bam!


Just det; Lagerlöf, Strindberg och Camus gillade jag.
Singer begrep jag mig inte på!

3 kommentarer:

Milla sa...

Du är beläst, du. Själv har jag nog mer läst Hemingway, Moberg mfl...Som tur är smaken som baken;)), Delad, och tur är väl det för om vi alla vore lika så vore det ganska trist. Tack för din omtanke idag. Läkarbesöket gick utmärkt och snart kanske mitt liv vänder lite mer upp på en stabilare väg än den där berg- o dalbanan som det hittills liknat.
Kram Milla

Mångmamma sa...

Milla; Jag vet inte om beläst är rätt epitet, kanske mer förläst! :)
Uppvuxen i en ytterst litterär familj, två språklärare som föräldrar och en outsinlig bokhylla (eller kanske snarare bokhyll-OR), fanns det liksom inget alternativ.
Samtliga sk klassiker och miltals med andra böcker har jag slukat sen jag lärde mig läsa.
Heminghway tillhör inte favoriterna även om jag läst honom, Moberg var mer eller mindre granne till min släkt, så honom har jag naturligtvis plöjt.
Kuriosa; Mobergs syster och min farfars syster var bästisar på "hemmet" som gamla damer, henne har jag träffat!
Skönt att höra om dit läkarbesök, kram.

Milla sa...

Tack för ditt svar:) Har en morfar som snart fyller 99 år som också ägnat stor del av sitt liv med att läsa. Hans bibliotek är välfyllt med stor variation.
Härligt med litteratur eller hur.
Kram Milla