söndag 25 juli 2010

Kalmarunionen 1397.

Nu får det vara nog på ilskna och regnstökiga barn med hyss i kroppen.
Vi måste aktivera oss även utanför de mångmamska domänerna och därför har jag och far-är-rar haft blixtinkallt rådslag om tänkbara platser att besöka.

Genom vårt flyttande söderut i landet, har jag haft vissa förhoppningar om utflyktsmål.
De har varierat genom åren dels beroende på var vi bott och hur många och gamla barn vi haft.

Under de tio åren i Östergötland tjatade jag om en tripp till Visingsö.
Där har jag ännu inte varit.
Och inte bor vi i Östergötland heller längre.

Trots ett visst mått av tidigare anknytning till nuvarande landskap samt en hel del tid spenderad här i krokarna, har jag heller aldrig besökt Salvestaden i Kalmar.
Som ni vet gillar jag ju historiska miljöer, gärna blandat med kostymer och teater och vad skulle passa bättre än ett besök i en fiktiv medeltidsstad?

Imorgon bär det av!
Vi. Ska. Till. Kalmar.

Tjoho, vad kul jag ska ha!


Förhoppningsvis kanske även de små-vilda-glada...

8 kommentarer:

Madlar sa...

Hoppas ni slipper det värsta regnet så att monstren kan vara utomhus o rusa av sig all energi.

Rebecka sa...

Orättvist! Haha, nädå. Hoppas att ni får kul och att småttingarna blir nöjda.

Anonym sa...

Kul med en utflykt och den där Visings-ön har jag inte heller lyckats ta mig till ännu, skratt!!

Kalmar däremot har jag sett på håll då vi körde över Ölandsbron, fniss:)

Ha en härlig liten tripp eller kanske ska jag säga stor med tanke på mängden små-glada-vilda=D

Vilket fall så önskar jag er solsken på er resa=D Kramar Milla

Maja sa...

...låter som en bra idé att fly hemmet, ska nog anamma den! trevlig resa!

Fru Purjo sa...

Kanske ett besök till Medeltidsveckan i Visby?? Där finns historien nära i alla gamla byggnader...och så alla som är medeltidsklädda, marknader och jippon :-)

KaosJenny sa...

När inte kamp funkar är det bättre med flykt... Hoppas det blir bra, det blir åtminstone annars... KRam

~ ♥ AnnKatrin ♣ ~ sa...

Vad roligt, hoppas ni får en trevlig utflykt =)

Anonym sa...

Grattis! Ett bra val att besöka oss i Kalmar! Salve, jadå, det är värt ett besök kanske, men missa inte museet i hamnen. Där kan både vuxna och barn uppleva spännande saker, bl.a. Kronanutställningen.
Välkomna!