fredag 26 februari 2010

Köpstopp!

Det här med att leva mer hållbart, ekonomiskt och i samklang med miljön är något jag ställer mig bakom.
Mimmis mammaliv har ett digert program att leva efter detta år, nu närmast en månads köpstopp.
Om vi undantar självklarheter som mat, förbrukningsvaror, mediciner och liknande är jag med.

I mitt fall måste dock begreppet "förbrukningsvaror" tänjas lite.
Strumpor och skor till barnen behöver ingå i den kategorin.
Ritpapper till pysselkungen (fast det finns ganska gott om det ännu).
Samt eventuellt några fröpåsar och jordsäckar mot slutet av månaden?

Det sistnämnda är dock med ett gott syfte, egenodlat måste ju smälla relativt högt ändå?

Vad säger ni, fler som hänger på och gör tvärtemot vad den politiska makten påbjuder - att konsumera oss till högkonjunktur och döds!

7 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Tack för din backning - the more the merrier! Ha en riktigt härlig helg - idag hörde jag fåglarna sjunga medan snön droppar från taken. Jippi!

milla sa...

Intressant och om mannen här fick bestämma så hade vi börjat igår...har så svårt att styra mina impulser men jag ska tänka på saken...Kram

Bina sa...

Känner mig SÅ ytlig, men nej, jag bangar, jag säger "pass!" och tackar nej! Skulle inte fixa det. Men skulle ju just på grund av det säkert verkligen behöva det. Men nej. Hejar på dig dock! Modigt!

Esbe sa...

Jag tycker att det är självklart att vissa saker får inhandlas. Köpstopp handlar ju helt enkelt om att inte köpa det onödiga!

Jag är på väg in i ett köpstopp 1 april. Tillhör förvisso dem som redan inte konsumerar så mycket, men nu ska jag verkligen försöka utmana mig själv att låna kläder och saker om jag behöver något, istället för att springa och köpa sånt som bara kommer att användas en gång.

Rebecka sa...

Jag är på!

Mångmamma sa...

Tack alla.
Oavsett svar, är ni värda all heder för att ni åtminstonne funderar över hur vi konsumerar.
Ok, Becka och Mimmi - då kör vi!
Bina; Om du vill - fixar du det.
Esbe; samma här, mest mat och secondhand som kånkas hem!

Madlar sa...

Haft ofrivilligt köpstopp sedan lucia då snön kom o la sig som en icke gångvänlig matta över stadens gator. Jag har varit galet billig i drift hela låååånga vintern men snart blir det tö o jag kan ge mig ut o handla, handla, handla ;)