söndag 22 november 2009

Kyrkobesök och köphets.

Domsöndag.
Kyrkoårets sista söndag.

Jag är dålig på att gå i kyrkan.
Inte ens till första advent brukar jag gå dit.
Blir mest dop, konfirmationer och numera fler begravningar än bröllop.
Skolavslutningar så klart.
Några år även för att se kröningen av Lucia, om det är en "kändis" i bekantskapskretsen.

Ändå har jag ett starkt minne av just en gudstjänst jag bevistade en Domsöndag.
Den timide och försiktige lokale prästen förvandlades till något som påminde om en domedagsprofet.
Svavelosande predikan var bara förnamnet.
Märkligt hur människor kan förändras efter vilken situation de befinner sig i.
Hoppfullt också.

Nästa vecka börjar nedräkningen till jul och en av årets största högtider, inte bara i kyrkohänseende utan även inom handeln.

Köphetsen, trängseln och det panikartade rivandet bland saker att slå in och ge bort är något jag tänker undvika.
Pysslandet och mysandet ska jag försöka frossa i, mellan taxiturer, läxläsning och sedvanliga rutiner.

Nu ska julkartongerna släpas fram och inventeras.
Trevlig Domsöndag.

Inga kommentarer: