lördag 11 juli 2009

På rymmen med förmögenheten!

Första tanken i morse var absurd!
Efter ett snabbt konstaterande att maken var frånvarande, inte någonstans där jag förväntade mig att han skulle vara i alla fall, insåg jag med plötslig skärpa;
"Han har dragit med pengarna och det skulle jag också gjort."
Sen vaknade jag på riktigt!

Förklaring, kanske?
Igår uppdagades en kontotransaktion.
Plus istället för minus!
Inte riktigt vad vi väntat oss men en helt klart positiv överraskning

Bakgrundshistoria krävs, eller som min stora dotter skulle sagt!
Vi bor på en gård.
Vi (eller kanske snarare banken) äger lite skog.
Skog kräver omvårdnad.
Omvårdnad kostar pengar.
Ibland men ytterst sällan kan man kassera in lite pengar för det skogen ger, sk avkastning.
Oftast tar skogsbolaget som sköter om skogen åt en merparten av pengarna.
Igår blev det det omvända - vi fick lite oväntade, extra pengar!

Kanske inte av den digniteten att det skulle berättiga maken att fly fältet, så mycket var det inte.
Men man kan ju aldrig veta...

Dagen har gått åt att drömma.
Vad ska vi använda dessa extra sekiner till?
Tyvärr är merparten bundet i "företaget mångmammas familjs gård" men bör trots allt förvaltas och omsättas på ett genomtänkt och klokt sätt.
Ha!

Vedprocessor, stängelsstolpar, sågverk!
Hur upphetsande låter det?
Lite roligare måste det ändå kunna vara!

Makens vansinniga drömmar om ännu en bil av karaktären, renoveringsobjekt-som-aldrig-kommer-bli-farbart känns inte heller helt riktiga!

Den redan betalda (av farmor) lekstugan ska naturligtvis fraktas hem, det är prio ett.
Problemet blev bara att mina drömmar kring en jätte-rolig-och-fantstiskt-annorlunda-lekstuga helt plötsligt kändes knasjobbig!
Eftermiddagen har jag häckat framför datorn och surfat besinningslöst bland samtliga på marknaden förekommande friggebods- och lekstugetillverkare.
Samt alla övriga sk "inspirationsbilder" av små söta eller tuffa och balla hus för små barn!

Innerst inne är det nog jag som vill ha en lekstuga att inreda.
Fast jag är inte den som är den, ett tvärtufft piratskepp med tillhörande kajuta går också an.
Eller en bensinmack i naturtrogen storlek.
Barns naturtrogna storlek!

Fler aspekter bör tas i beaktande, leveranstid inte minst!
Jag är av naturen otålig av mig och givetvis bör vad-det-nu-blir-för-fint stå på gården på därför avsedd plats helst redan imorgon.
Kommer ju tyvärr inte hända.

Är det då rätt att vänta ut rätt objekt eller ska jag göra som jag brukar?
Helt enkelt göra det upphittade objektet till det rätta?

Tror att hur som haver, det ska bli kanonskoj att "blinga" lekstuga med små-vilda-glada.
Och givetvis är det skönt att far-är-rar inte smet med "förmögenheten"...

3 kommentarer:

fisken sa...

Fy fan vad coolt! Jag har själv varit inne på att bygga en bensinmack som du pratar om... men det är självfallet BARA jag som är intresserad av det. I Verkligheten så skulle yngsta nöja sig med vilken koja som helst oc hden äldre blir glad bara han får vara med och bygga den...oavsett vad det är.

Mångmamma sa...

ÅH, vad du är söt...
Blir glad när du är inne och lämnar avtryck!

Huskatt sa...

Eller lägga pengarna i någon hög på banken eller bara ge dom direkt till banken så är det inget att fundera över. Faan, det är ju där allt hamnar i allafall