onsdag 8 juli 2009

Dilemma

Stundtals får jag för mig att vegetarianer/veganer letar irritationsmoment hos oss andra dödliga köttätare.
Väldigt sällan jag hört någon köttätare propagerat för att kött är allenarådande som föda betraktat.
Däremot det omvända.

I bekantskapskretsen finns en kvinna, eller rättare sagt fanns en kvinna enär vi inte setts på många år nu, som enligt utsago har en nyckelroll inom Djurens rätt.
Hon har alltid varit stridbar.
Det verkar inte ha ändrats.

Att äta döda djur är naturligtvis inte bara omoraliskt utan även direkt hälsovådligt
Att medvetet förstöra miljön, befolkningsproblemets matelände,bidra till samhällets ekonomiska kollaps, växthuseffekten, djurens lidande och diverse andra världsomstörtande teorier är henne ett par tre skäl nog för att göra livet surt för sin animaliskt tuggande bekantskapskrets.

Visst, till del kan jag hålla med henne.
Fast sen slår det biologiska hondjuret i mig till!
Kolla mina tänder!
Växtätartänder eller rovdjursdito?
Evolutionens utveckling eller hjärnans storlek hos Homo Sapiens, vad har det för samband med den animaliska kosten genom årmiljonerna?

Mängden vegetabiliskt foder kontra kött eller fisk?

Själv är jag kluven i dessa frågor, tycker både och, eller velar friskt mellan ståndpunkterna.
Vi äter mycket god vegetarisk mat med två vegetarianer i familjen.
Samtidigt känns det ok att äta i första hand vilt, lamm, fisk, ägg och delvis nötkött.

Fläsk är nästintill helt bortrationaliserat pga av stanken när den steks.
(Har en makaber association till fosterfett när jag försöker ge mig på det!)

All form av stordrift inom slakterinäringen känns knas.
All stordrift överhuvudtaget!
Både med tanke på djurens avslut av livet men även i produktionshänseenden.
Sjukt samhälle vi tillåtit oss att leva i, där allt naturligt med liv och död blivit till tabun och hyjss-hyjss.

Någon annan sköter om det åt oss!
Hur många svenskar kan idag kan rensa fisk?
Slakta ett lamm?
(Svepa en avliden släkting?)

Har mat blivit något vi ser i vita frigolittrågIca?
Processade livsmedel så hygieniskt förpackade som möjligt.
Var och när gick bondesamhället i graven?
Bra eller dåligt?

Åter till starten, varför är det ok att klanka ner på oss som äter kött men inte det omvända?

Själv vill jag helst mana till eftertanke, är det ok att klaga på en muslim om man är kristen?
En moderat om man är sosse?
Någon mindre bemedlad ekonomiskt än man själv?

Ja, det är det visst men är det moraliskt riktigt?

2 kommentarer:

ullebengtsson sa...

Stora och viktiga tankar. Jag är också mer inne på att vrida och vända på argument, än att fördömma rakt av. Och så är det ju tänderna...

Huskatt sa...

Nu har du minsann tänkt till lite :) bra skrivet!
Är det ok att åka till någon annans land och kriga, fast det landet inte hotar just ditt land?
Rik eller fattig?
Bo tillsammans eller var för sig?
Svärmor i huset eller ålderdoms hem?
Cykel eller bil?
Så där, nu tar du tag i det här och funderar ihop något lika intressant som mat-funderingarna!