lördag 27 juni 2009

"Fiffigt Elin"!

En samling splittrade "husmorsknep" kan alltid komma till pass när man minst anar det.
Eller också är det ett utslag av min ursprungliga genetiska härkomst - smålänning till far - sparsamhet är en dygd!
Tittade in på på Paolas blogg, och läste avsnittet om "att torka".
Känner väl igen mig, allt spills jämt här!

Dessutom ogillar jag i högsta grad gamla äckliga sura disktrasor, vilket brukar föranleda att de byts frekvent.
En två -tre gånger om dagen plockas ren och torr trasa fram.
Minst!
Vår husållsekonomi skulle snabbt haverera fullständigt om nya köptes i samma takt som jag byter dessa trasor.
Vad att göra?

Tvätta på hög temp naturligtvis!
Eller koka.
Själv är jag oftast lat, och häver in trasor, handukar och tygblöjor i maskinen och låter eländet bli rent igen.
Se där, insparade kronor!

Vi tillhör också den konstiga delen av befolkningen som inte köper hushållspapper.
Varför skulle jag?
Alla engångsartiklar är av ondo (möjligtvis med undantag för toapapper då...), att minska det totala sopberget måste vara smartare för miljön - även om det innebär mer tvättande.
Handukar, mina vänner.
Handukar eller snusktrasor som de brukar kallas här hemma.
Brukar också bli en försvarligt stor hög per dag.

Om någon vänlig, matematiskt sinnad, miljökunnig person kan räkna ut att det skulle vara bättre, billigare och miljövänligare att använda köpt papper, kommer jag att överväga en förändring på trasfronten.
Till dess; torka och tvätta på bara...

4 kommentarer:

pubes sa...

sv: sedär sedär! hoppas du fortsätter läsa min blogg då :)

ullebengtsson sa...

Tror du är inne på rätt spår, men toapapper är fina grejor och bör nog vara engångs:)

Huskatt sa...

ehe...el är så satans dyrt så tvättmaskinen och spisen blir så dyra i drift...
Nä, jag kör på trasor jag med :)
Fast toa-papper, det kommer jag inte sluta använda. Om jag inte får en sånn toa med dusch, va de nu heter :)
då kanske.

Rebecka sa...

Menskopp! Passar också in i den ligan :D