tisdag 27 januari 2009

Besvärligt

Verkar som om vi människor har lätt att komplicera tillvaron för oss själva.
Har vi inte problem, skapar vi några blixtsnabbt.

Nu ska jag inte bli så djup att jag tar upp krig, svält och miljö- något vi verkligen är skyldiga till.
Snarare små futtiga vardagsproblem.

För ungefär ett år sen läste jag "Den hemlige kocken, det okända fusket med maten på din tallrik" av Mats-Erik Nilsson.
En ytterst läsvärd bok!

En hel del hade "sunda förnuftet" redan sagt mig, annat var nytt.
Numera äter vi betydligt sundare med färre tillsatser i maten, ännu mera mat lagad från grunden, mer vegetariskt,(även om en tonåring sedan tidigare var helvegetarian) nästan bara hembakt bröd osv osv.

Allt detta är naturligtvis sunt, gott, billigare och framförallt nyttigare än tidigare lite mera låt-gå-mentalitet.

Det tar bara så mycket mera tid att handla!
Alla ev nya produkter måste studeras noga i jakten på portförbjudna E-nummer, dessutom ska jag helst komma ihåg vad som är vad av alla dessa tillsatser.
Enklast är naturligtvis att enbart köpa helt rena råvaror men då kommer nästa problem: Hur är det framställt?
Var? Med vilka gödningsmedel eller bekämpningsmedel har man behandlat växtplatsen?
Det tar faktiskt aldrig slut. Alla de frågor jag anser att man bör ställa sig som medveten konsument.

Små världsliga futtiga vardagsproblem var det ja...

Inga kommentarer: