söndag 17 februari 2013

Gör om, gör rätt!

På något sätt blir det så mycket värre när ens barndoms heliga kor går och klantar till sig på ålderns höst.
Åke Ortmark var en förtroendeingivande farbror när jag var liten.
Spelade i samma liga som Lennart Hyland, Lars Orup och Bengt Bedrup.

Att då denne pensionerade journalist bara har mage att häva ur sig något så urbota dumt som i dagens radioprogram - det får glorian att blixtsnabbt bli rostig och halka på sniskan.

Skämmes, ta mig fan!*

*Erold Westman, Robinson 2002

10 kommentarer:

ullebengtsson sa...

Det är underbart när vår barndoms idoler, de goda killarna, påminner oss om varför man fortfarande måste vara tydlig med att kvinnor är människor. Tröskeln för vad som är ok att kalla vanliga tjejer har ändrats sedan 50- 70- och 90-talet. Toppen, tycker en mamma till 14-årig tjej. Hon ska lära sig att det inte är hennes fel/ansvar när folk är puckon.

Anonym sa...

Va?? Jag tyckte han var urbra i hela programmet. Vill vi ha jämställdhet så kan vi inte hålla på och kräva att kvinnor ska skyddas extra. Vi får faktiskt tåla lika mycket som männen i så fall. Sen håller jag helt med honom om att yttrandefrihet är så fruktansvärt viktigt att jag då inte vill att den begränsas för mig bara för att kvinnor inte kan ta hårda ord. Herregud det är bara ord, dem kan inte skada dig. Män utsätt för mycket mer våld än kvinnor, inte håller dem på och gnäller så som mediakvinnor gör. /Sandra

Mångmamma sa...

Sandra: Fel, fel, fel!
Att kvinnor ska stå ut med samma dumheter och samma typ av våld som männen för att bli jämlika?
Tokfel x 2 blir inte automatiskt rätt!
Ord kan inte skada!
Jodå, om de får dig att begränsa din vardag av rädsla för din egen eller dina käras skull!
Yttrandefriheten har ingenting med allmänt förtal att göra!
Och det skrämmer mig att en ung (?) kvinna som du inte hyser större medkänsla och empati för offentliga mediakvinnor som får sina liv kringskurna!
Du med Sandra - gör om, gör rätt!

Lippe sa...

Det där resonemanget att mäm har minsann tålt hårda ord och våld i eviga tider har jag hört från flera håll. Bland annat från några ungdomar. Jag satte mig ner med dem en stund och resonerade runt det hela. Journalister och tyckare har alltid varit utsatta men nu gör tillgängligheten det så mycket lättare att sprida hatet. Det är också en stor skillnad på hur hoten mot kvinnor och män ser ut. Det som jag har svårast att förstå är varför det här görs till en könsfråga. Varför blir så många upprörda över att det belyses hur kvinnor hotas? Ingen har väl påstått att män inte blir det? Kvar står dock fakta att hoten mot kvinnor ser annorlunda ut. Hoppas någon vuxen har tid och möjlighet att sätta sig och lyssna på och prata med Sandra.

Mångmamma sa...

Lippe: Du har helt rätt här! Skillnaderna mellan hur hat/hot yttrar sig mot kvinnor respektive män, är väsensskilda.
Könskrig är vi inte betjänta av men de uppenbara skillnaderna är också viktiga att poängtera!

Rebecka sa...

Lippe: Det ÄR en könsfråga. Att hota kvinnor är ett sätt att bibehålla könsmaktsordningen.

ullebengtsson sa...

Inser att jag glömde svettstänk. "De goda killarna" alltså, men det förstod ni nog.

Mångmamma sa...

Ulle; Som mor till vilket kön det än må vara, är det en självklarhet att söka fostra kommande generation till någon form av förlegat sunt förnuft.
Och helst uppfostra omgivningen kring våra barn också...
Ja, jag förstod ! :)

Cicki sa...

Kastar mig våghalsat in i den här debatten. Nu har jag inte hört radioprogrammet i fråga och jag orkade inte ens läsa artikeln som Mångmamma länkade till eftersom Expressen körde en högljudd reklam direkt när jag kom in på sidan.

Men det betyder inte att jag inte kan ha en åsikt när det gäller näthatet. Jag tycker inte det är en specifik kvinnofråga, även om det verkar vara mest kvinnor som utsätts för det.

Jag anser att det är en medmänsklig fråga. Ingen, upprepar INGEN, ska behöva utsättas för att kallas vid fula könsord eller andra tillmälen för att man har en åsikt på nätet. INGEN ska behöva bli hotad med våldtäkt (män kan också våldtas) eller andra former av kroppslig bestraffning för att man befinner sig i cybervärlden.

Det handlar inte om yttrandefrihet att få kasta ur sig en massa hotelser och andra tillmälen. Yttrandefriheten berör bland annat att få yttra en åsikt, inte rätten att få hota eller förolämpa sina medmänniskor.

Anonym sa...

Jag tror att andra webbplats ägare bör ta denna webbplats som en modell, mycket rent och bra användarvänlig stil och design, än mindre innehållet. Du är en expert i detta ämne!