tisdag 3 maj 2011

Olikheter

I kommentarsfältet efter Marias gästinlägg, började åsikterna hagla om hur stora skillnaderna faktiskt är mellan kvinnligt och manligt.
Om hur duktig en man är om han tar hand om barnen och hur självklart det är att en kvinna SKA göra det.

En sak jag tänkt på i sammanhanget, är hur det är att gå och handla, besöka läkare, vistas i det offentliga rummet med en knippa små-mer-än-lovligt-vilda i släptåg.
Som kvinna och mamma!

Alla surar inte till men det stora flertalet tittar snett på en mamma, när ungarna bryter ihop, gapar eller beter sig illa.

Hur ser det då ut om en man kommer med samma hoper huliganer, i samma blodsockerlåga tillstånd, in i affären för att rafsa åt sig mat?
Tja, oftast får han medlidsamma blickar, uppmuntrande tillrop och i vissa fall extra bra betjäning.
Han är ju så duktig som åker och handla med alla telningar!

Min äkta hälft kan tyvärr bara hålla med om det olika bemötandet vi får i butiker.
Eller kanske snarare våra olika upplevelser av händelsen.

Behöver jag säga att jag gärna låter honom handla med barnen?
Verkligheten ser dock oftast ut så att det är jag som drar runt på valfritt antal barn...

2 kommentarer:

Milla sa...

Nu har jag ännu inte läst Marias inlägg men det finns många olika exempel där skillnaderna är övertydliga. Såg en intervju på tv häromdagen (Efter 10 , TV4 )med en transexuell person som använde sig av sig av sina två-könade erfarenheter i sitt skådespelaryrke just för att väcka debatt om alla dessa etiketter som läggs på oss människor och hur genusperspektivet ges allt för stort utrymme.

Alla vill vi ju betraktade för den person man är oavsett yttre epitet.
Kram Milla

Karl sa...

Har precis som Milla inte läst Marias inlägg ännu och kanske borde jag göra det innan kommentar, men här kommer några spontana ord i alla fall.

Som man stör det mig rejält att bli betraktad som en mindre kompetent förälder. För det handlar ju till stor del om det. Att den stackars mannen med reptilhjärnan lyckats lära sig något som är självklart att hans fru ska klara av. Gärna med "duktighetstillägget" att ibland sitter han barnvakt också.. Kanske inte formulerat just så, just då, men likväl formulerat emellanåt.

Det stör och det kränker.

Nu kanske jag ska läsa det där inlägget innan det här drar iväg allt för mycket.