måndag 15 november 2010

Exoftalmus, eller bara skelning?

Hårfager har stora bruna fina pupiller.
Väldigt stora!
Tack vare Belladonnadroppar!

Vi har varit och kollat synen och eventuell skelning!
Synen är potentiellt snäppet bättre än fullgod, skelningen ligger "dold"!?
Alltså, visserligen är det nog bara jag som hittills lagt märke till en viss likhet mellan dottern och Marty Feldman, i alla fall när tösen börjar krokna framåt kvällen men nog hade jag inbillat mig att det skulle vara mer uppenbart än bara "dold" skelning.

Åtgärd?
Ja, träna upp muskulaturen i ögonen med hjälp av pinne som ska sakta föras mot barnets näsa, då och då..
Inte ens ett angivet antal gånger per dag utan lite ibland?

Som den ambitiösa mor jag nu än gång är, kommer flickebarnet minsann få öva, kanske även lite mer än bara då och då.

5 kommentarer:

~ ♥ AnnKatrin ♣ ~ sa...

Såna droppar har 2 av min också fått, otäckt tyckte dom, för dom såg ingenting, bara sudd.
Men skönt ändå att det inte behövdes större åtgärd än så ;))
Och jag tror dig ;) mycket övning ;)
Kramiz och ha en fin dag

4U2 sa...

Tråkigt men tur hon har en mamma som du som bryr sig.

Unknown sa...

Jag har fått såna droppar vid en undersökning inför en ögonoperation. Riktigt läskigt när jag kom ut och skulle ringa sambon för att han skulle hämta mig, såg ju inte ens knapparna på telefonen! Fick gå in och be tjejen i receptionen att slå nummret...

Lycka till med pinnträningen!

Trevlig måndagskväll!

Cicki sa...

Min son såg ut som Mister Magoo när han var liten. Det är en tecknad figur som har ögonen i kors.Eller rättare sagt tvärtom. Sonen skelar utåt. Än idag kan ögonen sticka iväg åt olika håll, när han är trött. Annars fungerar allt bra.

Madlar sa...

Jajamen, yngsta hade lapp på ena ögat från 2-5 års ålder. Tror vi körde en tim/dag o det blev jättebra resultat. Det är värt besväret.