onsdag 17 mars 2010

Föräldrautbildning!

Trots lång erfarenhet av små och mindre små barns olikheter, ser jag med spänning fram emot nästkommande veckas kursstart.
Inget livar upp som lite vilda diskussioner, meningsskiljaktigheter och det intressanta i sig med gruppdynamik.
Bara nöjet i att betrakta övriga kursdeltagare kan ju kompensera för trista kursinnehåll.

Nu tror jag i och för sig att det här kan vara riktigt bra!
Active Parenting.

Ska visst vara poppis numera?
Om jag förstått saken rätt går det hela ut på att få barnet att vilja samarbeta - inte få det att lyda till varje pris.
Låter både sunt och förnuftigt.

Fast, vissa av självtestets frågor som man kan hitta på deras hemsida, är lite märkligt formulerade.
Enligt deras teorier kan man vara en av tre föräldratyper, eller en blandning av dessa typer, mer eller mindre.

Aktiv - är givetvis den bästa sorten, det behöver man inte vara Einstein för att begripa.
Auktoritär - inte lika bra, kanske till och med skadlig?
Eftergiven - behöver jag säga något mer?

Vad jag "blev" efter genomgånget test?

En ganska så lika blandning mellan aktiv och auktoritär med snudd på inga poäng alls hos den eftergivna gruppen.
Hm, kan bli intressanta diskussioner framöver, kursledare och mig emellan!

Undrar om jag kan få några handfasta tips på hur jag ska slippa få minst ett bryt om dagen på min fyraåriga prinsessas fantastiska kravbild?

Eller om det kanske finns ett bättre sätt att få fyra tokspeedade små, att vilja gå och lägga sig (efter att ha plockat upp sina leksaker, bytt om till pyjamas och borstat tänderna) utan att ha försökt välta huset under en halvtimmes tid innan?
Alltså, det är barnen som försöker välta huset, jag bara härjar så dags, tålamodet har flytt sin kos cirka åtta av veckan sju dagar så dags...

Vad säger ni, aldrig för sent för att lära gamla mångmammor sitta va?

12 kommentarer:

Renée sa...

Förstår precis vad du menar! Här försöker mitt barn välta huset med sina utbrott... Har bara ett men det räcker verkligen kan jag säga!!! Hade haft psykbryt om jag hade haft fler...

Mångmamma sa...

Välkommen hit, Renée.
Oavsett antal barn, kan de stundtals driva en till vansinne.
Tur att det oftast är roligt i alla fall, annars hade det aldrig blivit några barn! ;)

Cicki sa...

Jag tycker nog att du verkar vara en fullärd förälder efter fyra telningar. Men det är ju aldrig för sent att lära sig lite till. Jag tror att blandningen aktiv och auktoritär kan vara en bra blandning. Barn behöver ramar och regler för att må bra och då får man lov att bli lite auktoritär från början innan man får det att funka. Sedan kan de ändå driva en till vansinne men det är en annan historia. Jag vågar väl knappt säga till dig att de kan driva en till vansinne även efter att de fyllt trettio.....:-)

Gammal Hårdrockare sa...

Tackar! Och ja, det blev en trevlig kväll!

Rebecka sa...

Åhå åhå. Jaså, en kurs? Vi måste ringas och höras snart! Det var länge sen tror jag.

Anonym sa...

Lära gamla mammor att sitta, behövs väl inte, Detta för att faller dom kommer dom med sannolikhet landa på den största kroppsdelen rumpan, och per automatik kallas det att sitta ;-) Eller hur Stormsvala?

Zorro

Den där Stormen och hennes paraply.. sa...

Känner att jag tiger här med en 9åring och 17åring. Men jag minns! Och så har jag ju 3åriga bonusgrabben som håller mig på mattan lite. :)

Fisken sa...

Jag vågar inte ta testet. :-)

Mångmamma sa...

Cicki; Finns fler barn än de fyra jag oftast skriver om! Den äldsta har redan flyttat hemmifrån, nästa ligger i startgropen för det - men fullärd blir man nog aldrig! :)

GH; Roligt att höra.
Rebecka; Det är nog på tiden!
Zorro; Jodå,rumpan är nog stor nog att landa mjukt på. ;)
Stormen; Alla barn har sina charmiga perioder. Och mammor med! :)

Fisken; Det tror jag nog att du vågar! ;)

Fisken sa...

Sv: Jag ÄLSKAR sånt här. 3st i Småland? Linköping, Älmhult och...Jönköping?

Jag gissar på orten för en plåttaktillverkare.

Mångmamma sa...

Fisken; sist jag tittade efter låg Linköping fortfarande i Östergötland!
Nej, Älmhult, Jönköping och det senaste småländska tillskottet: Kalmar! :)

Fisken sa...

Ah...Jag visste inte att de hade en i Kalmar.
Nej det var Järnforsen mellan Vetlanda och Målilla (typ) som jag gissade på.