tisdag 7 juli 2009

Nysytt tält, del II

Det stora bra-att-ha-tältet jag sydde häromdagen, det snodde stora dottern!
Kan ju vara ett alternativ om hon inte får någon studentlägenhet till hösten.

Hon, pojkvännen, en stor soffa och diverse husgeråd kommer lätt och ledigt att få plats!
Fast, hon tänkte visst använda det som klänning!

Själv tänkte jag ge mig på projektet sy-ny-tunika ikväll!
Plötsligt kom jag på varför man ska undvika det med små-vilda-glada omkring sig.
Hade faktiskt glömt hur det var.
Då, för länge sen när jag delvis försörjde familjen med sömnadsarbete.

Innan vi flydde fältet (dvs Stockholm) och drog söderöver syddes en hel del barnkläder och tillhörande hattar/ mössor till barn, kända som okända, med mina två äldsta i sällskap.
Ganska spännande om man ska vara generös i sitt omdöme.

Dotter roade sig med att tillverka tygsallad, son gick systematiskt tillväga och perforerade varje låda innehållande tyg, med hjälp av vad som stod tillbuds.
En penna eller en pinne...?
Och jag hade många kartonger tyg.
Redan då!
Nålar låg som ett pärlband över golvet, trådrullar var draperade över lägenheten, saxar återfanns på de mest bisarra ställen.

Ikväll, samma scenario!
Mini låg (!) över bordet och drog i allt han kunde dra i.
Nålar, saxar, trådar, symaskins-pressar-foten - you name it.
Att jag inte lyckades sy fast foten med handen var bara ett rent under!
Varken på honom eller mig!

Samtidigt i en annan del av mångmammas hem hade minis storasyster d.y. gått och lagt sig.
Igen!
Inte konstigt med tanke på hennes kroppstemperatur.
Tokhög feber är inte att leka med när man är en liten tjej.

Dessutom var 2 små gossar på rymmen.
En återfanns med pilbåge i högsta hugg, skjutandes pilar hej vilt omkring sig, den andre tillverkade papperssallad.
Att klippa ritpapper i molekylstora bitar verkar vara en nöjsam sysselsättning för små barn i denna familj!

Allt som allt har dagen varit förhållandevis bra!
Nu hägrar semestervinet och en lång underbar febrig natt med nattvandring mellan sängarna i jakt på en osvettig säng!
Trevlig afton!

2 kommentarer:

Huskatt sa...

Neeeej vad tråkigt! Och hon var ju trött på eftermiddagen. Trist start på semestern.
Hoppas hon piggar på sig fort.
Och att du kunde sy ett aningen mindre tält :)

Rebecka sa...

Hoho, det är alldeles lagom ju! Om jag skulle bli gravid med fyrlingar...