onsdag 8 juli 2009

Att vara värst!

Natten blev oväntat lugn.
Liten tjej placerade sig i min säng och sov som en gris, trots feber.
Märks att hon är slak idag, bara några halvhjärtade försök till vanligt normalt retande med bröderna och lite vrångskallighet vid matbordet.
Det var allt.

Fast, mångmamma har visst lite kort stubin idag.
Under den värsta cirkusen kring matbordet när jag i vanlig ordning löpte runt, runt bordet med trasan i högsta hugg, fick jag nog på upprörda känslor kring vilken mat som låg på tallriken.
Dotterns tallrik!
Fel mat var det, ansåg hon.

Vi har fört diskussionen förr, ät det ni vill, lämna resten.
Det argumentet bet inte alls idag.
Pastan skulle bara bort!
Sagt och gjort, mångmamma tar resolut tag i tallriken och skrapar ner pastan på golvet, med vidföljande ord; "Så ja, där brukar ni ju ändå lägga maten så nu har jag redan gjort det"!

Behöver jag nämna att man hade kunnat höra den berömda knappnålen?
Samtliga närvarande familjemedlemmar bara fryser till och slutar tjoa om vad det nu är de tjoar om.
Effektivt!
Att jag inte kommit på de förr?
Huvudsaken verkar vara att vara värst!
Ska praktiseras i fortsättningen vid lämpliga tillfällen.

4 kommentarer:

Huskatt sa...

Stora ögon och frågan om mamma blivit fullständigt galen...jag kan se det framför mig. Underbart!

ullebengtsson sa...

Du är en naturbegåvning på att vara värst:)

Mångmamma sa...

ulle; har ju övat länge!

fisken sa...

Ah...jag känner igen det! En väninna var i affären med dottern som fick något slags psykbryt och bara skrek och härjade om att hon skulle ha godis. Tjat på elitnivå!
...
Mamman kastar sig då handlöst på golvet skriker att hon vill ha utlandssemester och slår med händerna i golvet i typ 30 sek. Dotter stirrar med tallriksögon och blir knäpptyst. Enligt väninnans make så vart tydligen hela butiken också det och han putsade rekordet på dra fru ut till volvo med 22 sekunder...

Tjatet i butiken har dock upphört, och nu har de flyttat.