fredag 3 maj 2013

Orättvisor och "sunt förnuft"

Jag brukar tycka att det är rätt skönt att haft förmånen att födas och växa upp i en demokrati.
En rättsstat där människor har rätt att prövas, att alla ska betraktas som oskyldiga intill dom fallit.
Att bevisfrågan tas på allvar och vittnen kan dömas för mened om de med uppsåt förvränger sanningen eller ljuger.

Just därför är gårdagens dom i tingsrätten, där en man i 30-årsåldern dömdes för grov kvinnofridskränkning inget annat än ett rättshaveri!
Att målet ska överklagas är självklart och de enda som blivit klockrent rätt i frågan är tidningens rapportering av domslutet.

Hur kan jag då så bombastiskt dissa en hel rättegång?
Det är ju inte jag som är part i målet på något sätt.
Jag har inte suttit som en liten fluga på väggen i hemmet där den påstådda misshandeln ska ha ägt rum.
Jag var inte ens närvarande under rättegången, utan får bara förlita mig till hörsägen, rättegångsprotokoll, förundersökningar och återberättelser.

Kanske för att jag känner mannen som blivit dömd.
Kanske för att jag känner hela hans stora familj.
Eller för att jag har haft möjligheten att ta del av hela denna cirkus som ligger bakom.
Att jag fått förmånen att komma tillräckligt nära för att få vara med och "hålla handen" vid kontakter med socialtjänsten och inför rättegångsförhandlingar.
Kanske för att jag varit närvarande vid familjens högtider där det i efterhand påstås att målsäganden, dvs den slagna kvinnan, ska ha kunnat uppvisa brutala blåklockor och förfärliga blåmärken.

Antingen har hon varit en trollerikonstnär av rang med sina förmågor till att sminka över blånader och bulor eller så är jag blind, för några skador har jag inte kunnat upptäcka!?

Vanligtvis är det kvinnor som får fly för sina liv undan misshandlande män - men en man som blir anklagad för att ha misshandlat - han är dömd på förhand.
Tyvärr finns de här manipulativa kvinnorna i vårt samhälle.
De som för att söka egen vinning, anklagar en man för våldsamt beteende.
Vad de antagligen inte är medvetna om är att deras agerande förstör trovärdigheten hos andra, verkligt misshandlade kvinnor!

Jag vill inte påstå att jag sitter på hela sanningen, jag har som sagt inte bevakat paret dygnet runt i åratal men ställt bortom rimligt tvivel vore ändå att de som är satta att döma i slika mål, hade juristkompetens och inte bara var inkallade nämndemän som ska förlita sig till något "sunt förnuft".
Allt annat är en paradoxal orimlighet!


3 kommentarer:

Anonym sa...

Kan inte annat än att tycka att det är konstigt.... i Sverige heter det att man är oskyldig till motsatsen BEVISATS, och i smålandsposten står de klar och tydligt att de inte finns några direkta vittnesuppgifter i fallet bara en "trovärdig" historia. Det betyder att vem som helst kan sätta dit valfri individ för vad som denne önskar bara man har en trovärdig historia. De är inte så de svenska rättsytemet ska fungera. Väl mött mr RDK

Maria sa...

Det är upprörande att någon i Sverige kan dömas pga "en sammanhängande historia" UTAN ngr vittnesuppgifter.

För ett par år sedan råkade jag se en notis om en man, som dömdes för en våldtäkt, som skulle ha begåtts när målsäganden var barn - sexton (16) ÅR tidigare. Denne man dömdes också pga "en sammanhängande berättelse" och utan någon som helst ytterkigare bevisning utöver hörsägen. Kvinnans släktingar sade sig komma ihåg, att kvinnan - 16 år (!) tidigare - skulle ha nämnt något.

Svensk rättsskipning är sjuk.

Jag har inte en susning om skuldfrågan vare sig i det fallet eller i det här fallet - men det är FEL att någon kan dömas och i synnerhet dömas till fängelse (!) pga någons "sammanhängande historia" UTAN ngr vittnesuppgifter eller någon annan tung stödbevisning.

-----

PS "RÄTTSHAVERI" kommer av det tyska rechthaben och betyder:

"(pedantiskt) begär att (alltid) ha l. få rätt; benägenhet att envist o. påstridikt hävda o. fasthålla vid en viss ståndpunkt o. anse denna vara den enda rätta l. att envist äv o. påstridigt hävda sin rätt äv. i fråga om obetydligheter; stundom övergående i bet.: oföl – dragsamhet, trångsynthet; äv. konkretare, om handling l. uppträdande som vittnar om sådant begär l. sådan benägenhet"/SAOB

dissidenten sa...

Här är ett annat aktuellt och upprörande fall, där två unga män dömdes mot sitt nekande ENBART pga en "sammanhängande berättelse". Aftonbladet skriver:

"Efter en fest i Göteborg den 22 oktober 2011 anmäldes två unga män för våldtäkt av två unga kvinnor.

En rättegång hölls i tingsrätten och killarna dömdes mot sitt nekande.
Saken kunde varit över där men killarna överklagade domen till hovrätten och menade att det fanns bevis för att de inte var skyldiga. En av dem hade nämligen filmat samlaget med en av de unga kvinnorna med sin mobilkamerafilm, men sedan raderat den eftersom hon bad honom om det."

Den återskapade filmen ledde till att åtalet ogillades av hovrätten.

http://bloggar.aftonbladet.se/brottochstraff/2013/05/06/friande-dom-i-valdtaktsmal-en-rattsskandal-menar-advokaten/

Du har helt rätt i, att "vissa yrkesområden borde alltid finnas med i bekantskapskretsens innersta kärna; läkare, jurister, brandmän, rörmokare, elektriker, glasmästare, it-konsulter" m.m. - bilmekaniker inte att förglömma. :-)

Kan de jurister, som du konsulterat, förklara, varför dessa unga kvinnor inte blir åtalade för falsk tillvitelse?? Har inte åklagaren en åtalsplikt?