söndag 26 maj 2013

Lust av Åsa Schwarz

För några år sedan, läste jag en vansinnigt spännande bok - Och fjättra Lilith i kedjor - av Åsa Schwarz.
Hennes språk, förmåga att väva in dåtid med nutid och hennes flirtande med ockultism och mysticism, kittlade mig.
I fredags dök hennes senaste roman - Lust - upp i brevlådan och trots att jag varit hundvakt med långa promenader och pinnkastningssejourer, skjutsat Pysselkungen fram och tillbaka på kalas och lekdejter, utöver det högst normala helgröjet när större delen av familjen är samlad, hade jag läst ut de knappa 300 sidorna igår kväll.
I princip sträckläst.

Åsa behärskar normaliseringsprocessen med att få en knasigt overklig historia trovärdig.
Eller - nästan i alla fall.
Nu är det inte för trovärdigheten eller samtidsskildringen av livet för en ung bestsellerförfattarinna i Stockholm, som snart befinner sig mitt i ett triangeldrama, denna bok kommer att läsas.
Visst finns det inslag av chicklit men mest är det en snyggt och spännande hopsnickrad historia om, i första hand, tre karaktärers sammanlänkade liv och hur sektliknande mystiska grupper från 1940-talet ger eko in i nutid.

Cafénamn, platser, restauranger och miljöer vittnar om att det här är en Stockholmsbaserad historia.
Stundtals kan jag tycka att det är lite väl mycket namedropping av uteställena.
Samtidigt är det ett roligt grepp av författarinnan att skriva in en krogmiddag med två av sina författarkollegor och bokens huvudperson på restaurang Prinsen! 
Främst är det en skickligt uppbyggd story där förklaringar och historiska aspekter, nödvändiga för att föra handlingen framåt, vävs in i huvudkaraktärens nutida liv i staden.
Jag fascinerades av Dan Browns böcker och Åsa håller sig i en liknande genre, där det fördolda, ockulta, delvis andliga och mytiska ryms.

Där det finns inslag av både kärlekshistoria och skräck, av tragedi och samtidshistoria blir slutresultatet oftast intressant och så är fallet med Lust.
Att poängsätta olika typer av litterära texter ligger inte för mig, kanske mest för att alla former av konstuttryck är så subjektivt laddade men jag uppskattar en välskriven och fantasifull historia och det har Åsa lycktas med.
Igen!

Läs mer om boken här, eller beställ den!




1 kommentar:

Fru Venus sa...

Gud....jag som har en sån hög redan! Men, lägger till den :-)