söndag 27 januari 2013

Varning på stan', del två!

Fredagens krogrunda med far-är-rar som sällskap gav definitivt mersmak.
Jag kan väldigt lätt se mig i rollen som pumpstrippande asfaltsblomma, ihärdigt barhoppandes och garanterat barnlös.
I alla fall lite då och då.

Storsonen fraktade hem sina småsyskon till sig, jag och far-är-rar begav oss mot stan där hotellrummet intogs och kvällens krogrunda kunde ta sin början.
Jajemän, ska det vara ska det vara - alltså bokat hotellrum i stan!

Vi gick ut starkt med förrätten på Gräddhyllan, ett supercharmigt och retroinrett litet krypin.
Dessutom hade den dreadsprydde servitören den goda smaken att även låta mig få provsmaka vinet!
Helt rätt tänkt!
Överlag var det här kvällens bästa service fanns - och mysigaste miljön.

Nästa anhalt blev PM och vänner där det var trångt och högljutt en löningsfredag i januari.
Varmrätt och bubbel!
Grymt gott bubbel.
Väldigt grymt gott och äkta bubbel.
Fast här hölls det på de traditionella könsrollerna minsann, inget provsmakande för min del.
Å andra sidan var maten superb.

Så ut i kylan och snedda tillbaka till Gräddhyllans granne, De Luxe.
De krogarna hör egentligen ihop, fast det är lite mer restaurangbetonat inne på GH och betydligt mer drag inne på DL.
Här hängde vi runt en stund innan vi traskade/trippade mot hotellet och körde lite barhäng på Lagerlunden.

Slutligen intog vi rummet, frossade i frukt och choklad, sprätte runt lite mera bubbel och sov som grisar.
Tyvärr visade sig Stenkrossaren inte må så superbra som vi önskat så det blev en relativt snabb utcheckning och hemhämtning av barnen.
Trodde vi ja!
När vi väl kom hem till storsonen, satt samtliga småttingar och var hur nöjda som helst och vi fick åka hem utan huliganbarn i bilen - de anlände med hemkörning några timmar senare.

Väl hemma möttes vi av 12 grader varmt i matrummet, glada hästar och ett stort behov av vedsläpande.

Och idag har jag haft ännu en eftermiddag på stan, denna gång i sällskap av stora dottern.
Fika på Askelyckan, lite planlöst runttravande i affärer och några galna reafynd (oerhört praktiska sådana för en mångmamma på landet med stadsambitioner), självklart ett par skyhöga guldpumps och ett par lika ankelknäckande höga svarta stövletter!
Vad annars?





10 kommentarer:

mångpappa sa...

Tack för en perfekt helg. Jag gillade det där slutgiltiga intagandet. När dejtar vi igen? Nu på fredag?

Btw, alternativ till guldpumps & svarta stövletter får väl vara typ gummistövlar...

Ezter sa...

Vilken mysig kväll ni haft :)

Mångmamma sa...

Hm, gummistövlar!?
Ezter; Kalastrevligt faktiskt!

ullebengtsson sa...

Låter helt underbart!

Milla sa...

Låter som ni fick en mycket njutningsfull helg :) Jo, man kan snart vänja sig vid att återuppta vissa delar av undomens bravader. Fast i nytappning ;) Kram och hoppas att du får en fin start på veckan. Plusgrader kanske? Kram =D

Simmelimaka sa...

Åh, alla ställen du nämnen känner jag till. Har i alla fall varit där:) Förstår att du hade det kanon.

LLLe sa...

E-inga 'kinki'boots - "NOT" ...made 4 walking..?LLe

Anitha Östlund Meijer sa...

Jag är sjuk och blir avundsjuk när jag läser ditt inlägg.
Än så länge är vår äldsta för ung för att ta hand om sina småsyskon , men vänta bara...

Gillar mångpappas inlägg

Kram

Småländskan sa...

Alla, speciellt småbarnsföräldrar, borde få uppleva varning-på-stan-helger.
Hoppas du tackar ja till mångpappas invit till en ny upplevelse på fredag!
Jag försöker få sonen/svärdottern att göra stan osäker lite ibland. Ja, du vet, jag tar hand om LG och de roar sig. Brukar gå så där, om jag ska vara ärlig. Det mesta brukar nog sluta med att de bara "är" där hemma, sover och vaknar när de vill. Men det är heller inte fel.
Hade hela LG:s fam + syrran/svågern här på lördagen. LG stannade till söndagen.
Gissa om vi hade det mysigt?? *s*
Kram du fina

mångpappa sa...

Småländskan: Jag tror inte Mångis vare sig kan eller vill tacka nej. Det är mest en frågan om var det händer...