tisdag 24 april 2012

Slutet gott, allting gott

Det finns lärare och så finns det lärare!

Det blev ett brev till Majblommans fröken, jag insåg att jag inte skulle hinna haffa henne innan skolan startade per telefon.
Jag och Stenkrossaren damp ner på kyrkans hopp-och-lek och hade sådan tur att just den flickan,  vars panna drabbats att Majblommans pricksäkerhet igår, just hennes mamma och syskon kom också för en stunds lek.
Självklart berättade jag vad min dotter gjort och undrade om hennes tjej sagt något hemma?
Det hade hon inte men det kan vara viss språkförbistring inblandad också, eftersom just den här mamman inte är fullt så hemma i svenska språket än.

Dessutom hade jag turen att få syn på brevets mottagare på skolgården när vi fortsatte mot pastaMia för en lunchmacka och hann bli uppdaterad om hur det hade avlöpt!
Bra, mycket bra.

Inblandade små kombattanter och deras fröknar hade haft enskilda samtal och sedan ett gemensamt där vederbörliga "förlåt" utdelats och mottagits.

En mycket lättad och stolt liten Majblomma kom hem och höll med om att jag hade haft rätt, det hade känts bättre att få lätta på trycket för mig igår kväll och för fröknar och barn idag.

Som sagt, det finns lärare och så finns det lärare.
Dessutom är jag mäkta stolt över att min lilla tjej uppenbarligen har lärt sig att stå för vad hon gjort, även när det är dumt och fel.



10 kommentarer:

Mammahäxan sa...

Fiint!

Milla sa...

Härligt då de blir visa av erfarenheten och tur att personalen arbetar som de gör. Önskar dig en fortsatt bra dag.

Fru Venus sa...

Håller med, dom där stunderna på sängkanten är viktiga, även nu, just 15 och 17 år gamla. Skönt att det är uppredet :-)

thejeanettishway sa...

så bra jobbat av er allihop!
kram från dalsland//

~ ♥ AnnKatrin ♣ ~ sa...

Ett enkelt "förlåt" kan ju lösa så mycket ;)) Fint gjort av Majblomma ;)

LillaTuss sa...

Man ska lära sig i tid... att inse att ingen är felfri och att det sällan är ens fel att två träter. Så skönt att allt blev utrett

Habowoodfrun sa...

Alla kan göra fel - men det krävs en hjälte för att rätta till dem och be om förlåtelse!

Maria Engelwinge sa...

Det är superviktigt med lärare som vågar och orkar reda upp konflikter och som dessutom vet hur man gör. Jag har fått för mig att vuxna är sämre på det nuförtiden mot när vi var små. Vad är din uppfattning?
Kram till dig och Majblomman!

Ezter sa...

Bra jobbat av alla parter! Grattis!

Mångmamma sa...

Känns bra att det löste sig så pass enkelt ändå.
Och Maria; ber att få återkomma till det, jag tror att det mer handlar om var och hur och vilka vuxna - snarare än då och nu?