onsdag 21 mars 2012

Noll hål och ingen brand

Så var bästa Freundin äntligen hemma igen efter sin utrikiska resa.
Hennes lille J och min Bam-Bam kom samtidigt till dagis idag och det var ett kärt återseende.

Min lilla huligan fick bara hoppa in och mellanlanda en timme - medan vi mammor sörplade kaffe och försökte uppdatera oss om vad som hänt under de gångna två veckorna - innan det var dags för det allra första "riktiga" tandläkarbesöket.
Resolut och van som han är från sina syskons besök på folktandvården, hoppade han upp i stolen, gapade och visade sina 20 mjölktänder utan mankemang.

Desto mer spännande blev det när vi nästan var tillbaka på dagiset.
Räddningstjänsten ryckte ut med blinkande sirener och sladdade in på parkeringen, strax framför oss.
Brandlarmet tjöt över nejden och alla barn var samlade i grupper ute på gården tillsammans med sina fröknar.

Min första tanke var givetvis att det "bara" var en övning, likt de som genomförs i skolan men det visade sig vara en bortglömd ugn inne på en av avdelningarna som börjat ryka.
Ingen fara på taket med andra ord.

Ungarna tyckte det var spännande att få hälsa på brandmännen och bekymrade sig inte överdrivet mycket om eventuell fara.

Nu är jag och fyrbeningar utfodrade, veden insläpad och grustaget i hallen sanerat.
Solen vräker ner och jag ska snart åka på upphämtartur igen för att samla ihop skocken av vildbasare.

Trevlig onsdagseftermiddag, på er.

6 kommentarer:

Ezter sa...

Vid 11, på den idag icke-fulla parkeringspaltsen hördes ett rejält tutande ett par gånger. Någon siren av nåt slag, men knappast ert brandlarm väl...

Agneta sa...

Spännande med brandmän, jag menar brandbil!

LLLe sa...

Wow!Ett virvlande för "Tornadon", en helt vanlig dag.."piece of cake"...puh..

Madlar sa...

Tutande brandbilar för de små o uniformerade vältränade män i sin bästa ålder för de stora. Rättvist o perfekt en varm vårdag.

Cicki sa...

En rätt händelserik dag. Som vanligt!

Karin sa...

Kan bara hålla med Madlar.

Det var för väl att det inte tog eld i ugn och spis!

Mellan leveranser, vedkörning och sandsanering hoppas jag du hinner njuta av trappkaffe i den välsignade vårvärmen som kommit på besök!

Kram!