måndag 20 februari 2012

Ett typiskt Lassie-inlägg!

Vet ni?
Ibland är världen väldigt, väldigt liten!
Eller också full av ytterst märkliga sammanträffanden?

Den här mannen som hittats i en totalt översnöad bil på en skogsväg bortom ära och redbarhet i Umeå-trakten - han har samma efternamn som jag "borde" haft.
Ja, "borde" om inte min makes farfar blivit bortadopterad till en barnlös faster.

Den delen av släkten som lille farfar lämnade, hade tagit sitt namn efter orten de bebodde.
Några få avlägsna släktingar med "rätt" efternamn har jag träffat - dock inte denne man.
Men det är klart - släkten har ju en förmåga att föröka sig ...

(Jag mötte Lassie - från 80 och 90-talets Expressen, om nu någon minns det)?

7 kommentarer:

Märta sa...

Men vad i hela friden gjorde han där i bilen? :O

Hoppas det inte är något släktdrag att övervintra i snödrivor! ;)

Fru Venus sa...

Jag minns - men kanske lite långsökt? ;-)

Tobias Gustavsson sa...

Vilken tur att fastern var barnlös, för annars hade ju ödet varit ett helt annat, och såna tankar kan man tänka bakåt hur länge som helst, jag har prövat; hissnande men kul att "leka" med historian.

LillaTuss sa...

Vem minns inte Lassie i Expressen ;)

Ebba Range sa...

Nu måste jag ha missat något - jag som t om varit (snyft) collieägare (korthår dock) ... vad var det med Lassie i Expressen??

Spännande med ditt släktnamn!

Själv hade jag inte haft mitt efternamn om inte min morfar tagit sin mammas namn ... översatt skulle hans pappas namn på svenska låta så här: "Knäbuske" - vem vill heta det.
Nu har jag för massor med år sedan gjort som min morfar och tagit min mammas flicknamn.

Ezter sa...

Lassie i Expressen? Visserligen är jag trött idag, men det pinglar inte ens svagt bekant!

Mångmamma sa...

Märta; Inte så vitt jag vet!
Venus; Mycket långsökt.
Tobias; Du har rätt som vanligt, tänk om om inte fanns och så vidare ...
Hulda! :)
Ebba och Ezter; "Jag mötte Lassie" var en spalt där läsarna fick skicka in sina möten med kända, halvkända och kvasikända personer i det mest märkliga sammanhang. Typ - "Jag såg Johannes Brosts dotter äta en glass klockan 17.00 vi Brommaplan."

(Vilket iofs är helt sant att jag gjort, eftersom hon var den som vikarierade på min tjänst jag lämnade när jag flyttade från Stockholm ...)