fredag 20 januari 2012

Fredagsmiddag

När jag nu ändå är inne på det här med mat, kan jag ju lika gärna berätta lite om min familjs mat(o)vanor.

De två utflyttade, är som tidigare sagts vegetarianer.

Sheriffen har blivit en typisk 10-11-åring med välutvecklade smaklökar och därför automatiskt mycket kräsen.
Egentligen smakar all mat för mycket för honom.
Vitmat går bra, dvs pasta, vitt bröd och genuint överkokt och smaklös falukorv.
Typ.

Pysselkungen och Majblomman är visserligen stora sockerråttor - om de bara fick chansen - men det är inte ens varje lördag som något godis finns i huset.
Annars är de två, mina mest tacksamma barn att röra i grytorna åt nu.
Kvällens asiatiskinspirerade kycklinggryta med mathavre, ärtor och krämig ostomelett slank ner med bravur och ljudliga stönande av välbehag.

Bam-Bam är riktigt ojämn i intaget.
Snöar gärna in på olika typer av rätter i perioder men gillar det mesta i matväg om det inte är för varmt.
Märkligt nog tycktes även han uppskatta middagen idag.

Jag?
Jag äter nästan allt.
Grymt allergisk mot kiwi, ogillar inälvsmat, fegar ur när det gäller surströmming och har svårt för fläskkött men annars slinker det ner.
Just nu är jag bara löjligt mätt för den här leken vid spisen idag blev riktigt lyckad.

Kycklingklubbor som bryntes, fick sjuda i hälften mjölk, hälften vatten med en stor finhackad gul lök och tre morötter, också hackade i småbitar.
Salt, en gnutta socker och lite sötsur chilisås.
Crème fraiche.
Puttra på svag värme.

Under tiden kokades mathavre och ärtor i varsin kastrull, samt en riktigt ostsmältande krämig omelett fick landa i en stekpanna.

Gaaah, jag behöver inte mer mat idag i alla fall.

5 kommentarer:

Inger Marianne sa...

gott gott gottigott, ska prova. Kramis

Ezter sa...

Lät verkligen gott!

Susann sa...

För mig blev det hämtmat :) Ikväll, efter en veckas gräsänka vägrade jag att laga mat. Jag vägrade också att köra en enda meter till ishallen. Resultat - killarna fick köpa pizza och cykla till ishallen - kommer de att få traumatiska upplevelser? Svar: Svar: NEJ!!! :)

Milla sa...

Känner igen den där 11-års gourmén :)

Mångmamma sa...

Det var verkligen jättegott, Ime och Ezter.
Och Susann; Sönerna kommer klara sig galant, tack vare den chansen de får att fixa färd till och från ishall samt inköp av hämtpizza till sig själva och sin trötta mor.
Milla; Hittills har samtliga barn som passerat den åldern här, blivit mer kinkiga med smaken.